18-07-2022

Zet je initiatief op de kaart; vijf tips om vandaag mee te starten

Jullie zijn al lekker bezig. Steeds meer bewoners weten jullie te vinden. Jullie organiseren leuke activiteiten en de groep rond jullie initiatief groeit. Fijn en goed voor de energie. Jullie willen meer. Meer activiteiten, meer zichtbaarheid en meer bewoners bereiken. Dat kan ook. Het wordt tijd dat jullie jezelf nog beter op de kaart zetten. We hebben vijf tips voor je op een rijtje gezet waar je vandaag al mee aan de slag kunt.


Sta jij al op de kaart?

Voordat je aan de slag gaat met onze tips vinden we het leuk als je jullie initiatief ook bij ons op de kaart zet. Hoe? Vul je gegevens hieronder in en wij zetten een keer in de week alle nieuwe initiatieven op de kaart. Doe je mee?

Vijf tips om vandaag nog mee te beginnen

1. Ga op zoek naar je sterke punten

Weten jullie wel wat jullie sterke punten zijn? Vraag het aan mensen in jullie omgeving. Denk aan deelnemers, buurtgenoten en andere mensen die jullie bewonersbedrijf kennen.
Vraag ze wat volgens hen jullie sterke punten zijn. Ga op jacht naar specifieke antwoorden. “Het is zo gezellig” is dat niet. Vraag dan door. “Waarom is het bij ons zo gezellig?”.
Hoe beter je weet wat jullie bijzonder maakt, hoe makkelijker het wordt om jullie verhaal te vertellen.

2. Ontwikkel een interessant verhaal

Zorg dat je kort en krachtig kunt vertellen over jullie initiatief. Begin niet met: “Nou Jan, die had een idee en hij liep hier al een tijdje op te broeden. Bij de gemeente kwam hij niet echt verder, maar hij wilde niet stoppen. Toen…. en toen….. en toen”.  Aandacht vasthouden is steeds moeilijker voor mensen. We zijn steeds meer geneigd om te swipen als we iets niet interessant vinden. Ook in een gesprek haken mensen soms af, voordat je je punt hebt gemaakt. Zorg daarom voor een interessant verhaal. Gebruik daarbij ook je sterke punten van punt 1.
Wat doe je, voor wie doe je dat en wat is het effect van wat je doet voor de mensen. Als je ook nog kort kan vertellen wat jou anders maakt dan anderen. Heb je de aandacht.

3. Deel positieve ervaringen

Mensen zijn op zoek naar mensen die vrolijk, enthousiast en positief zijn. Zeker in deze tijd. Hoe verleidelijk het ook is om je ongenoegen te delen of te wijzen op wat er niet goed gaat. Draai het om. Wat wil je wel. Wat bereik je wel of wat heb je nodig. 
Spreek samen af dat jullie ook op de website en op social media op een positieve manier spreken en delen. 

4. Wees zichtbaar op social media

Gebruik de socials. Denk van tevoren goed na op welke kanalen je zichtbaar wilt zijn. Je hoeft niet op Facebook en op Twitter en op TikTok en op Instagram en op Linkedin actief te zijn.  Met wie wil je contact en waar zijn deze mensen te vinden? Beantwoord samen deze vragen en ga aan de hand daarvan aan de slag.  Het kan heel logisch zijn om als initiatiefnemer op Linkedin te laten zien hoeveel impact jullie maken met jullie ontmoetingsplek voor jongeren. Voor de jongeren zelf maak je leuke filmpjes op TikTok.
Daardoor zijn de contactpersonen bij de gemeente en anderen uit jullie professionele netwerk op de hoogte van jullie mooie werk. Met de jongeren maken jullie lol op TikTok. Zij delen jullie filmpjes met hun vrienden van school die ook een keer komen kijken. Dat is wat je wilt. Kies bewust.

5. Werk aan je relatie met lokale en regionale media

Voor je zichtbaarheid is het belangrijk om een goede relatie te hebben met de regionale en lokale media. Ook al leest jullie doelgroep deze kleine krantjes of website niet. De ondernemers en ambtenaren uit jullie gemeente doen dat wel. Het is handig als je ook onder deze groep werkt aan je naamsbekendheid. De journalisten bij de lokale kranten en websites zijn altijd blij met tips voor nieuws. Kijk op de site of in de krant in het colofon voor de gegevens van de redactie. Bel gewoon eens op. Leg uit wat je doet en dat je het leuk zou vinden een keer in de krant te staan. Vraag hoe zij graag informatie aangeleverd krijgen. Dat is een mooie eerste stap in het opbouwen van een relatie. En wil je een bericht maken voor de media. Kijk dan eens hier voor tips voor het schrijven van een persbericht.

Zet je initiatief ook bij ons op de kaart!

Onze droom is in elke gemeente een bewonersbedrijf. Daarom willen we graag in kaart brengen hoeveel bewoners al ondernemend bezig zijn. Vind je jezelf nog geen bewonersbedrijf? Maakt niets uit. Als jij met mensen uit de buurt iets organiseert met en voor de buurt dan hoor je wat ons betreft op de kaart. Alle succesvolle bewonersbedrijven zijn klein begonnen.  Laat je gegevens hier achter en dan zetten wij jou op de kaart!