Anita Groenink

Midwest
Amsterdam

Kan je een korte omschrijving geven van je bewonersbedrijf?

MidWest is een werkplaats en een werkplek voor lokale doeners. Een buurtonderneming of zoals ik het vaak aan nieuwe collega’s uitleg, we zijn een soort van sociaal bedrijfsverzamelgebouw.

We verhuren werkplekken en zalen aan mensen en organisaties die het belangrijk vinden dat onze buurt, wijk en stad leefbaar is en blijft. We verdienen dus geld door zaalverhuur en deze opbrengsten investeren we in activiteiten die de buurt groener, socialer, mooier en levendiger maken. Bijvoorbeeld door iemand te helpen met een expositie, jong talent een podium te geven of door mensen samen te brengen tijdens ons buurtkantine avonden.

Hier vind je een video over ons gehele verhaal. Dan is het in een klap duidelijk: https://www.inmidwest.nl/dorpshuis-in-de-stad/

Wat is je rol/functie daar?

Ik ben sinds 2012 de oprichter en directeur. Chief Cheerleading word ik ook wel genoemd. Ik ben dagelijks bezig met het grotere verhaal van MidWest. Dus de communicatie, projecten aan elkaar koppelen en organisaties en initiatieven betrekken bij de maatschappelijke en culturele opgaven in onze buurt. Ik ben een pragmatische uitvoerder èn zet de grotere lijnen uit.

Welke expertise/ervaring breng je in?

Aan het eind van het jaar komt mijn boekje 25 lessen van een buurtfundamentalist uit. Met daarin tips, advies en hacks om je buurt beter mooier en socialer te maken. Een tipje van de sluier?

Wat was het beste advies dat je kreeg in relatie tot het bewonersbedrijf? Of gewoon een goede tip? 

Vertel je verhaal en deel je plan, alsof het al af is! 

Veel mensen houden hun plan te lang dichtbij zichzelf. Delen het nog niet. Omdat het nog niet volledig op papier staat, de business case nog niet 100% is of om een andere valide reden. Maar… als je je verhaal deelt, wordt het sterker. Je oefent jezelf in de pitch. Je betrekt anderen erbij. Die gaan zich ook betrokken voelen. Zo groeit een idee tot een plan tot een project tot een bedrijf of initiatief.