Arnhem

Bewonersbedrijf Malburgen

Dit bewonersbedrijf is gevestigd in het Bruishuis, een voormalig verzorgingstehuis van 10 verdiepingen in Malburgen. De initiatiefnemers huren het pand van een wooncorporatie en halen inkomsten uit de verhuur van ruimtes aan bewoners, studenten en maatschappelijke organisaties. Inmiddels hebben ze ook een prachtige speeltuin voor de wijk aangelegd, is er een heuse bioscoop op de bovenste verdieping (mét uitzicht) en een theehuis. In het pand bruist het van de maatschappelijke initiatieven. Laat je rondleiden door directeur Walter en raak geïnspireerd door zijn ervaringen en ambities! 

’t Broek Omhoog

In de Arnhemse wijk Broek vind je op verschillende plekken vestigingen van ’t Broek Omhoog. Een sociale onderneming die met verschillende activiteiten mensen helpt om weer mee te doen in de samenleving. Ontmoet Handige Harrie en Gerrit de Fietsenmaker en ontdek hoe zij samen sociaal ondernemerschap handen en voeten geven. Maar ook de goedkoopste betaalde parkeerplaats in Arnhem Centrum wordt gerund door dit bewonersbedrijf. Wil je weten hoe ze dit allemaal voor elkaar kregen? Stap in en kom naar Arnhem! 

Programma

10:30 – Opstap Arnhem Centraal Station
10:45 – Bezoek aan Bewonersbedrijf Malburgen
12:15 – Vertrek bus
12:30 – Bezoek aan ’t Broek Omhoog
15:15 – Vertrek bus
15:30 – Aankomst Arnhem Centraal Station

Praktische info

De tour kost 7,50 euro per persoon en is inclusief koffie/thee en lunch. Je bijdrage gaat naar de initiatieven die we gaan bezoeken en wordt vooraf gefactureerd. Maar we willen niet dat de kosten een belemmering voor je zijn om mee te gaan. Dus wil je wel graag mee, maar lukt betalen niet? Geef dat dan even aan bij je aanmelding, dan komt je bijdrage te vervallen.

Aanmelden

Amsterdam

De VerbroederIJ

Welkom bij de VerbroederIJ! De leukste strandtent en ontmoetingsplek in Amsterdam Noord. Dit buurtbedrijf is van alle markten thuis en zet alles op alles om een fijne plek te zijn voor alle buurtbewoners. Met een uitnodigend restaurant, zaalverhuur en opdrachten in het sociaal domein is de VerbroederIJ een echte sociale wijkondernemer. De projecten met bewoners en samenwerkingen met andere sociaal ondernemers zijn haast niet bij te houden. De mogelijkheden hier lijken oneindig. Of je nu iets wil doen met moestuinieren of je eigen theaterfestival wil organiseren, hier denken ze met je mee en maken het mogelijk. Zaterdag neemt initiatiefnemer Tania je mee in hun bijzondere aanpak en krijgen we natuurlijk een heerlijke lunch uit eigen restaurant. Dit wil je niet missen! 

De Natuurkamer

We vervolgen onze reis in Amsterdam naar een groene ontmoetingsplek in Amsterdam Nieuw-West. Gelegen aan de Sloterplas, biedt de Natuurkamer een groene oase waar iedereen welkom is om deel te nemen aan creatieve projecten en activiteiten. Met een focus op duurzame ontwikkeling, stimuleren ze een gezonde levensstijl en bieden kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In een buurt die snel ontwikkeld, bieden zij ruimte voor bewoners en lokale ondernemers om deze plek mede vorm te geven. Onder leiding van Koos ervaren we dit heuse natuurbelevingscentrum, waar ondernemen, betrokkenheid en duurzaamheid samensmelten tot een unieke ervaring! Kom je met ons mee? 

Programma

10:30 – Opstap Amsterdam Centraal Station 
10:50 – Bezoek aan de VerbroederIJ
13:30 – Vertrek bus
13:55 – Bezoek aan De Natuurkamer 
15:30 – Vertrek bus
16:00 – Aankomst bij Amsterdam Centraal Station

Praktische info

De tour kost 7,50 euro per persoon en is inclusief koffie/thee en lunch. Je bijdrage gaat naar de initiatieven die we gaan bezoeken en wordt vooraf gefactureerd. Maar we willen niet dat de kosten een belemmering voor je zijn om mee te gaan. Dus wil je wel graag mee, maar lukt betalen niet? Geef dat dan even aan bij je aanmelding, dan komt je bijdrage te vervallen.

Aanmelden

Groningen

Tuin in de Stad

Behoefte om even helemaal jezelf te kunnen zijn midden in het groen? Dan ben je bij Tuin in de Stad aan het juiste adres! De pioniers in het Westerpark hebben een gemeenschap opgebouwd waaruit de meest uiteenlopende projecten ontstaan. Van groene fitness tot het bouwen van een eigen kasteel, hier krijgen bewoners de ruimte om zichzelf van hun meest creatieve en inventieve kant te laten zien. Als bewoners wordt je vanzelfsprekend aangestoken door initiatiefnemers Frans en Vivian, die met hun creatieve en ondernemende aanpak volledig de eigen broek omhoog houden en bijzondere projecten rondom zingeving, duurzaamheid en ondernemerschap hebben vormgegeven. Niemand kan meer om hen heen en ze zijn nog lang niet uitgegroeid. Een perfecte plek om de dag mee te beginnen. Wil jij je ook onderdompelen in creativiteit en levenslust te midden van een groene oase? Kom dan zeker mee op deze tour! 

Landgoed de Camping

Niet ver van de stad Groningen, maar toch mooi landelijk gelegen, ligt het adembenemende Landgoed de Camping. Waar eerder slechts een enkel voetbalveld te vinden was, is nu een bruisende plek met een camping, ontmoetingsplek, werkplaats, biologische tuin en een groot terrein voor festivals, markten, theater en muziek. Dit sociale dorpsbedrijf heeft een mooie balans gevonden tussen commercieel aanbod, activiteiten voor bewoners en projecten met scholen in de buurt. Laat je inspireren door dit bijzondere initiatief waar creativiteit, ondernemerschap en ontspanning de boventoon voeren. De prachtige omgeving leent zich perfect om de tour ontspannen manier af te sluiten. Stap in en kom met ons mee ontspannen! 

Programma

11:00 – Opstap Groningen Centraal Station
11:15 – Bezoek aan Tuin in de Stad
13:15 – Vertrek bus
13:45 – Bezoek aan Landgoed De Camping
15:25 – Vertrek bus
16:00 – Aankomst Groningen Centraal Station

Praktische info

De tour kost 7,50 euro per persoon en is inclusief koffie/thee en lunch. Je bijdrage gaat naar de initiatieven die we gaan bezoeken en wordt vooraf gefactureerd. Maar we willen niet dat de kosten een belemmering voor je zijn om mee te gaan. Dus wil je wel graag mee, maar lukt betalen niet? Geef dat dan even aan bij je aanmelding, dan komt je bijdrage te vervallen.

Aanmelden

Zeeland & Vlaanderen

De Leutfabriek – Sas van Gent

Dit creatieve bolwerk is gevestigd in een oud fabriekscomplex annex evenementenhal die leeg kwam te staan. Daar wisten ze in Zeeland wel raad mee. Inmiddels omgetoverd tot een creatieve broedplaats waar kunstenaars, muzikanten, bandjes, carnavalsverenigingen en andere creatievelingen gehuisvest zijn. Samen willen een fijn en leefbaar Sas van Gent creëren. Benieuwd naar deze ondernemende en culturele broedplaats in het zuiden van ons land? Stap in en reis mee! 

Den Hannekensnest – Vlaanderen

Nog een klein eindje doorrijden en dan gaan we de grens over naar België. In Kerkbrugge-Langerbrugge kregen buurtbewoners in 2015 een voormalige kerk in erfpacht voor 30 jaar. Samen met een organisatie die zich inzet voor kwetsbare inwoners, gingen ze aan de slag om van de kerk een centrale ontmoetingsplek te maken. Een plek waar winkelen en creativiteit op een prachtige manier samenkomen en waar je deel kunt uitmaken van een gemeenschap die zich inzet voor positieve verandering. Kom meer leren over dit vernieuwende concept bij onze zuiderburen! 

Programma

10.30 – Opstap station Bergen op Zoom
11.30 – Bezoek aan De Leutfabriek in Sas van Gent
13.00 – Vertrek bus naar Vlaanderen
13.30 – Lunch bij Den Hannekesnest in Kerkbrugge
14.00 – Bezoek aan Den Hannekesnest
15.00 – Vertrek bus naar station Bergen op Zoom
16.30 – Aankomst station Bergen op Zoom

Praktische info

De tour kost 7,50 euro per persoon en is inclusief koffie/thee en lunch. Je bijdrage gaat naar de initiatieven die we gaan bezoeken en wordt vooraf gefactureerd. Maar we willen niet dat de kosten een belemmering voor je zijn om mee te gaan. Dus wil je wel graag mee, maar lukt betalen niet? Geef dat dan even aan bij je aanmelding, dan komt je bijdrage te vervallen.

Aanmelden

Organisatiemanagement – Hoe vind je goede vrijwilligers, bestuursleden en personeel?

Ben je bestuurder van een bewonerscollectief dat zich steeds meer ontwikkelt tot een professionele organisatie? Of ben je leider van een bewonersbedrijf dat groeit? Ongetwijfeld kom je in verschillende fases van ontwikkeling en groei uitdagingen tegen op het gebied van personeel, administratie en wet- en regelgeving.

In deze serie kennissessies gaan we in op verschillende aspecten van je organisatie zoals werkgeverschap, wet- en regelgeving en het werven van goede mensen voor je organisatie. Je kan je aanmelden voor één of meerdere sessies.

Hoe vind je goede vrijwilligers, bestuursleden en personeel? Dinsdag 4 juni 2024 15.30-19.00 uur

Hoe werf jij gemotiveerd personeel, vrijwilligers en geschikte bestuursleden? Met professioneel recruiter Eugene vd Hemel. Eugene heeft jarenlang ervaring met recruitment in het bedrijfsleven en deelt zijn lessen graag met ons. Naast een stuk theorie over het hoe van de juiste mensen aan je binden, is er ook ruimte voor jouw casus.

Eugene gaat in ieder geval in op vragen als: Hoe kijk je op een andere manier naar wie je aan boord hebt en wat je nodig hebt? Welke kwaliteiten brengen ze en welke mis je?  Hoe ga je actief zoeken naar mogelijke kandidaten? Wat mag je van ze verwachten?

Deze sessie vindt plaats op het kantoor van LSA bewoners. Het adres is Korte Elisabethstraat 15-17 in Utrecht (op loopafstand van station Utrecht Centraal). We sluiten af met soep en een broodje.

Aanmelden

Organisatiemanagement – Goed werkgeverschap

Ben je bestuurder van een bewonerscollectief dat zich steeds meer ontwikkelt tot een professionele organisatie? Of ben je leider van een bewonersbedrijf dat groeit? Ongetwijfeld kom je in verschillende fases van ontwikkeling en groei uitdagingen tegen op het gebied van personeel, administratie en wet- en regelgeving.

In deze serie kennissessies gaan we in op verschillende aspecten van je organisatie zoals werkgeverschap, wet- en regelgeving en het werven van goede mensen voor je organisatie. Je kan je aanmelden voor één of meerdere sessies.

Goed werkgeverschap – woensdag 15 mei 2024 20.00-21.30 uur (online)

Jurist Karlijn Schuttelaar adviseert sociaal ondernemers en bewonerscollectieven over juridische zaken. In deze sessie gaat ze in op de aspecten van goed werkgeverschap. Daarnaast is er volop ruimte om jouw vraagstukken in te brengen.

Vragen die ze kan behandelen zijn: Hoe ziet goed werkgeverschap eruit? Hoe zorg je voor een fijn werkklimaat (op afstand)? Hoe regel je aansprakelijkheid, contracten en andere juridische zaken? Wat zijn risico’s van personeel? Onder welke cao valt jouw organisatie en hoe werkt dat? Kan je werkgeverschap uitbesteden? Hoe ga je om met ziekteverzuim van personeel?

Aanmelden

Organisatiemanagement – Organisatie op orde

Ben je bestuurder van een bewonerscollectief dat zich steeds meer ontwikkelt tot een professionele organisatie? Of ben je leider van een bewonersbedrijf dat groeit? Ongetwijfeld kom je in verschillende fases van ontwikkeling en groei uitdagingen tegen op het gebied van personeel, administratie en wet- en regelgeving.

In deze serie kennissessies gaan we in op verschillende aspecten van je organisatie zoals werkgeverschap, wet- en regelgeving en het werven van goede mensen voor je organisatie. Je kan je aanmelden voor één of meerdere sessies.

Organisatie op orde – dinsdag 23 april 2024 — 20.00-21.30 uur (online)

Adam van Bergeijk is adviseur wet- en regelgeving bij Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV). Vereniging NOV is een grote branchevereniging voor vrijwilligersorganisaties en weet alles over relevante wet- en regelgeving. Tijdens deze sessie deelt hij zijn expertise en beantwoordt hij al je vragen.

Thema’s die voorbij zullen komen zijn bijvoorbeeld: ANBI status, WBTR Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen, AVG, aansprakelijkheid en verzekeringen en administratie processen.

Aanmelden

Ondernemen met je Buurt Monitor 2024

Landelijk onderzoek Bewonersbedrijven 2024 (tot 22 april 2024)

Doe je mee? Vul nu de vragenlijst in! Daarmee heb je in max. 20 minuten tijd bijgedragen aan het vergroten van de positieve invloed van organisaties als die van jou. Invullen kan tot en met 22 april 2024. We zitten op ruim 80 respondenten, het zou mooi zijn als jouw inzichten hierbij zitten!

Waarom is jouw bijdrage belangrijk?
Het aantal bewonersbedrijven in Nederland groeit nog steeds in impact en omvang, en er vinden een hoop ontwikkelingen plaats in de beweging. Daarom voeren LSA Bewoners en Social Enterprise NL dit jaar een onderzoek uit, als opvolging van het onderzoek in 2019. Hiermee krijgen we inzicht in de ontwikkelingen bij bewonersbedrijven door heel het land en versterken we hun stem.

Dit is het enige onderzoek naar bewonersbedrijven op deze schaal, waarmee we belangrijke inzichten ophalen om samen verder te werken aan een sterk ecosysteem van bewonersbedrijven.

Bedankt voor het invullen!

Vragen, opmerkingen of ideeën? Neem dan contact met ons op via naomi@social-enterprise.nl

Organisatiemanagement – verschillende kennissessies

Ben je bestuurder van een bewonerscollectief dat zich steeds meer ontwikkelt tot een professionele organisatie? Of ben je leider van een bewonersbedrijf dat groeit? Ongetwijfeld kom je in verschillende fases van ontwikkeling en groei uitdagingen tegen op het gebied van personeel, administratie en wet- en regelgeving.

In deze serie kennissessies gaan we in op verschillende aspecten van je organisatie zoals werkgeverschap, wet- en regelgeving en het werven van goede mensen voor je organisatie. Je kan je aanmelden voor één of meerdere sessies.

Organisatie op orde – dinsdag 23 april 2024 — 20.00-21.30 uur (online)

Adam van Bergeijk is adviseur wet- en regelgeving bij Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV). Vereniging NOV is een grote branchevereniging voor vrijwilligersorganisaties en weet alles over relevante wet- en regelgeving. Tijdens deze sessie deelt hij zijn expertise en beantwoordt hij al je vragen.

Thema’s die voorbij zullen komen zijn bijvoorbeeld: ANBI status, WBTR Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen, AVG, aansprakelijkheid en verzekeringen en administratie processen.

Goed werkgeverschap – woensdag 15 mei 2024 20.00-21.30 uur (online)

Jurist Karlijn Schuttelaar adviseert sociaal ondernemers en bewonerscollectieven over juridische zaken. In deze sessie gaat ze in op de aspecten van goed werkgeverschap. Daarnaast is er volop ruimte om jouw vraagstukken in te brengen.

Vragen die ze kan behandelen zijn: Hoe ziet goed werkgeverschap eruit? Hoe zorg je voor een fijn werkklimaat (op afstand)? Hoe regel je aansprakelijkheid, contracten en andere juridische zaken? Wat zijn risico’s van personeel? Onder welke cao valt jouw organisatie en hoe werkt dat? Kan je werkgeverschap uitbesteden? Hoe ga je om met ziekteverzuim van personeel?

Hoe vind je goede vrijwilligers, bestuursleden en personeel? Dinsdag 4 juni 2024 15.30 -19.00 uur

Hoe werf jij gemotiveerd personeel, vrijwilligers en geschikte bestuursleden? Met professioneel recruiter Eugene vd Hemel. Eugene heeft jarenlang ervaring met recruitment in het bedrijfsleven en deelt zijn lessen graag met ons. Naast een stuk theorie over het hoe van de juiste mensen aan je binden, is er ook ruimte voor jouw casus.

Eugene gaat in ieder geval in op vragen als: Hoe kijk je op een andere manier naar wie je aan boord hebt en wat je nodig hebt? Welke kwaliteiten brengen ze en welke mis je?  Hoe ga je actief zoeken naar mogelijke kandidaten? Wat mag je van ze verwachten?

Deze sessie vindt plaats op het kantoor van LSA bewoners. Het adres is Korte Elisabethstraat 15-17 in Utrecht (op loopafstand van station Utrecht Centraal). We sluiten af met soep en een broodje.

Aanmelden

Afwachten of aanjagen – sessie voor beleidsmakers

Als ambtenaar sta je voor behoorlijk wat taaie vraagstukken en maatschappelijke uitdagingen. Een leefbare en veilige leefomgeving, inclusieve energietransitie, verduurzamen van de wijk, onderhoud van de buitenruimte of een tekort aan ontmoetingsplekken. In steeds meer buurten vind je bewonersbedrijven die niet wachten en initiatief durven te nemen. Dit zijn ondernemingen in handen van bewoners, die met activiteiten en opdrachten een belangrijke bijdrage leveren aan de wijkeconomie. Zij maken van hun buurt een sociale, duurzame en inclusieve buurt. Een ideale samenwerkingspartner voor iedere gemeente toch?

Maar kan je als ambtenaar zelf een bewonersinitiatief aanjagen of gaat dat per definitie in tegen het gedachtegoed van bewonersbedrijven en moet je dus afwachten? Hoe geef je ondersteuning en continuïteit aan bewonersinitiatieven die een onafhankelijk bewonersbedrijf willen worden? En wie en ook wat hebben initiatiefnemers daarvoor nodig?

Programma

We hebben collega-ambtenaren en netwerkpartners verzameld die uit eigen ervaring delen welke rol zij nemen in de startfase van bewonersbedrijven. Samen schetsen ze een rijk palet van mogelijkheden, aanpakken en strategieën die jou hopelijk inspireren een eigen aanpak in jouw gemeente te ontwerpen. We zijn te gast bij Stichting Ik wil, een heel mooi bewonersbedrijf in Eindhoven (nb; locatie is om de hoek). We sluiten de dag af met een informeel diner. De bijeenkomst valt in de vastenmaand van zowel Christenen als Moslims. Daarom hebben we een aangepast programma en hebben we de mogelijkheid om de dag samen, na zonsondergang, af te sluiten met een maaltijd. Wij verzorgen het eten.

  • 14.30               Inloop
  • 14.45               Welkomstwoord door Stichting Ik Wil. Een naar eigen zeggen ‘niet-zo klassiek’ bewonersbedrijf, maar wel met alle kenmerken. Een bedrijf waar iedereen zich kan aansluiten. Directeur-bestuurder Leyla vertelt onder andere over de verbindende schakel die het bewonersbedrijf vormt tussen ambtenaren en nieuwe of moderne initiatieven, vaak ook binnen culturele groepen in de wijk. 
  • 15.30               ‘Vragenuurtje’ met collega ambtenaren: welke vragen leven er in de (gewenste) samenwerking met bewonersbedrijven? En hoe kan je als ambtenaar de continuïteit van initiatieven borgen? 
  • 16.15               Bijdrage van Wietske Schober van KAW over het kwartiermaken van bewonersbedrijven
  • 17.00               Pauze met wandeling door de buurt
  • 17.30               Bijdrage van Joop Petit over groots durven denken en het creëren van een vruchtbare bodem voor mensen en initiatieven om zich te kunnen ontwikkelen.  
  • 19.00               Informeel diner    
  • 19.30               Einde

Praktische informatie

Locatie: Emmauskerk, W. van Kesselstraat, 5622 JS Eindhoven

Vragen? Neem contact op met Jorien via jorien@social-enterprise.nl of 0643687715.