Start een sociale coöperatie

Heb je een welzijnsachtergrond of ben je een ondernemer met een hart voor mensen? Wil jij graag mensen laten participeren op de arbeidsmarkt? Soms past een baan niet, maar hebben deze mensen wel een mooi talent. Met een sociale coöperatie (soco) help je deze mensen ondernemen vanuit de bijstand. Leer hierover meer bij onze partner LaNSCO. Zij organiseren een sessie over sociale coöperaties waar je bij moet zijn!

Waar begin je?

Je wilt graag een sociale coöperatie oprichten, maar waar begin je? LaNSCO biedt nieuwe coöperaties dienstverlenging aan om goed te starten. Grijp je deze mooie kans aan?

Start met de training en ga vervolgens de eerste zes maanden als initiatiefnemer met LaNSCO op stap. Zij helpen je met trainingen, coaching en intervisie met een groep gelijkgestemden.

Informatiebijeenkomst

LaNSCO vertelt je er graag meer over tijdens de vrijblijvende online informatiesessie op 18 januari 2023. De sessie start om 10:30 uur.

Meld je aan bij Jaqueline Boots: jacqueline@lansco.nl

Lansco is een landelijke partner voor sociale coöperaties om hen duurzaam te laten groeien.

Als het klikt tussen kracht en macht

Bijeenkomst voor beleidsmakers en bewonersbedrijven

Als ambtenaar sta je voor behoorlijk wat taaie vraagstukken en maatschappelijke uitdagingen. Een inclusieve energietransitie, verduurzamen van de wijk, een toegenomen zorgvraag, slecht onderhoud van de buitenruimte of een tekort aan ontmoetingsplekken. In steeds meer van deze buurten vind je gelukkig bewonersbedrijven die niet wachten en initiatief durven te nemen. Dit zijn ondernemingen in handen van bewoners, die met activiteiten en opdrachten een belangrijke bijdrage leveren aan de wijkeconomie. Zij maken van hun buurt een sociale, duurzame en inclusieve buurt. Bewonersbedrijven schuwen de problemen niet die voor hen dagelijkse realiteit zijn en stropen de mouwen op om de crisis te lijf te gaan. Een ideale samenwerkingspartner voor iedere gemeente toch? 

Maar hoe geef je bewonersbedrijven nu op een goede manier een plek in jouw beleid, inkoop of netwerksamenwerking? Hoe steun je hen, zonder ze te overstelpen met aandacht of met bureaucratie? Hoe kun je eraan bijdragen dat voor grote impact ook publieke middelen beschikbaar komen? En hoe is de rolverdeling tussen uitvoering, beleid maken, agenderen en beslissen?  

Op dinsdag 24 januari tussen 14:30 en 19:30 organiseren we een bijeenkomst waarbij we met beleidsmakers en initiatiefnemers aan de slag gaan met deze en andere vragen.

Programma  

We beginnen de bijeenkomst met het delen van de laatste inzichten over hoe bewonersbedrijven zich steeds meer in Nederland manifesteren. Daarna laten we een aantal collega-ambtenaren aan het woord die hun ervaringen delen over de samenwerking met bewonersbedrijven. Samen schetsen ze een enorm rijk palet van mogelijkheden, aanpakken en strategieën die jou hopelijk inspireren een eigen aanpak in jouw gemeente te ontwerpen. We maken een wandeling door de buurt en natuurlijk praten ook de meest inspirerende bewonersbedrijven van Nederland mee! We sluiten de dag af met een informeel diner.

Met bijdragen van onder andere:

  • Roland Kluskens – Senior beleidsadviseur werk&inkomen en Energietransitie, Blauwe Wijkeconomie Arnhem
  • Marloes Schreur – Programmamanager Leeuwarden Oost
  • Dominique Luycks – Masterplan Amsterdam Zuidoost
  • Martijn Willems – Stichting Tevreden Deventer

Heb je een vraag over de bijeenkomst? Stel deze dan aan jorien@social-enterprise.nl

Aanmeldformulier bijeenkomst beleidmakers

Start met ondernemen met je buurt: de essentiële aspecten van een begroting en impactmeting

Ben jij een ondernemende buurtbewoner met een idee om jouw buurt socialer, groener, veiliger, rechtvaardiger of mooier te maken? Stérk.Brabant, LSA Bewoners en Social Enterprise NL organiseren op 24 januari 2023 een inspirerende training speciaal voor buurtbewoners die in de ideeënfase zitten en erover nadenken om een bewonersbedrijf te starten. We organiseren de bijeenkomst bij een mooi voorbeeld van een ondernemend buurtinitiatief.

Wat gaan we doen?

Tijdens de training gaan we in vogelvlucht langs de verschillende aspecten die komen kijken bij het opstellen van een begroting, om een stevige basis te creëren voor jouw bewonersbedrijf. Wat moet er in een begroting staan? Hoe bereken je een uurtarief? Waar kijken fondsen en overheden naar? Hier gaan we onder andere naar kijken.

Vervolgens gaan we het thema impact meten verkennen. Als bewonersbedrijf wil je weten wat jouw werkelijke impact is, zodat je hierop kunt sturen en deze kan vergroten. Bijvoorbeeld in relatie tot het verkrijgen van financiering. Daarom is het essentieel om je te verdiepen in de impact van jouw organisatie en hoe je deze kunt meten. Maar hoe bepaal je wat die impact is? Waar begin je met meten, hoe stel je de juiste prioriteiten en hoe weet je of je de juiste methode gebruikt? Dit komt allemaal aan bod in de training.

Tussendoor eten we een hapje en heb je de mogelijkheid om andere initiatiefnemers te ontmoeten. Aan het einde van de bijeenkomst ga je geïnspireerd terug naar je buurt en weet je wat je te doen staat om een volgende stap te zetten.

Trainers

Martijn Arnoldus is oprichter van Social Finance Matters, en heeft ruime ervaring met trainingen voor sociaal ondernemers en maatschappelijke initiatieven. Hij werkt veel met fondsen en andere financiers en kan je een kijkje in de keuken bieden van hoe die partijen werken. Martijn is tevens mede-oprichter van VoorjeBuurt en bestuursvoorzitter van een sociale onderneming, Juttersgeluk. Gijs van Beusekom is eigenaar van Deccos. Met Deccos biedt Gijs een toegankelijke manier om overzichtelijk te maken wat jij met je initiatief teweeg brengt. Met zijn software meet je de impact van jouw initiatief én achterhaal je hoe je deze vergroot. 

Wat is een bewonersbedrijf?

Een bewonersbedrijf is een onderneming in handen van bewoners, met een stevig verdienmodel. Bewonersbedrijven onderscheiden zich van veel andere bewonersinitiatieven door het collectieve ondernemerschap. Zij halen betaalde opdrachten binnen, verkopen hun eigen producten en diensten en leveren een belangrijke bijdrage aan de wijkeconomie. Hierdoor komen bewonersbedrijven losser te staan van subsidies en hun verstrekkers. De bewoners worden zelfstandiger en bepalen hun eigen koers. Eventuele winst vloeit terug in de wijk, bijvoorbeeld door het opknappen van speeltuinen en pleinen of het organiseren van feesten voor kinderen uit arme gezinnen. 

Praktische informatie

Wat: Start met ondernemen met je buurt: de essentiële aspecten van een begroting en impactmeting
Wanneer: Dinsdag 24 januari 2023, 15:00 – 20:00 uur
Waar: De Copernikkel, Copernicuslaan 308, 5223 ER Den Bosch
Kosten: Gratis
Voor wie: Mensen die zich oriënteren op ondernemen met je buurt of een goed idee hebben voor een buurtonderneming. De sessie is ook geschikt als je jouw bestaande buurthuis of -initiatief ondernemender wilt maken

Meld je aan!


Persoonlijk loket voor vragen over budget

Met de coronacrisis nog vers in het geheugen maken we ons alweer op voor de volgende crisis: de (energie)prijzen rijzen de pan uit. Dat kan voor jullie ontmoetingsplek financiële uitdagingen opleveren. Als jullie wel wat concrete tips en adviezen kunnen gebruiken, meld je dan aan voor het ‘persoonlijk loket voor vragen over budget’ en krijg advies over je financiën.  

Een expert komt naar je toe en duikt samen met jou de cijfers in. Je krijgt concrete tips en adviezen voor jouw situatie waarmee je verder kunt. Het maakt niet uit of je nog maar aan het begin van de financiële administratie staat of er juist al een hoop achterstanden zijn ontstaan. Met al je vragen kun je je aanmelden.  

Het ‘persoonlijk loket voor vragen over budget’ bestaat uit minimaal één bezoek bij jou op locatie. Als het nodig is kunnen daar nog één of twee vervolggesprekken online of telefonisch aan worden toegevoegd. Deelname is gratis

Meld je aan

MAEX social handprint meet-up voor bewonersinitiatieven

Op woensdag 7 december organiseren we samen met de MAEX (de maatschappelijke AEX) een meetup voor bewonersinitiatieven om aan de slag te gaan met de Social Handprint. De Social Handprint is een impactvisualisatie, oftewel een manier om ik kaart te brengen op welke gebieden je als initiatief impact maakt. Met de Social Handprint heeft de MAEX de afgelopen jaren vele initiatieven, overheden en fondsen inzicht gegeven in hun bijdrage aan de SDG’s. Wil jij alles leren over het model achter de Social Handprint en hoe deze te gebruiken voor jouw organisatie? Kom dan op woensdag 7 december van 15:00 – 16:15 uur naar de MasterMeetUp Social Impact!

Praktische informatie

Waar? Online
Wanneer? Woensdag 7 december van 15:00 uur tot 16:45 uur
Voor wie? Iedereen die de maatschappelijke impact van haar initiatief wil meten.
Kosten? De meet-up is vrij toegankelijk.

Meld je aan

Samen komen we door de energiecrisis

Veel buurthuizen, ontmoetingsplekken en bewonersbedrijven hebben te maken met enorme stijgende energiekosten, waardoor het steeds moelijker – zo niet onmogelijk – wordt om de exploitatie rond te krijgen. Het lijkt erop dat de landelijke overheid gaat bijspringen. Met een energieplafond of andere maatregelen, maar hier is nog veel onduidelijkheid over. Mogelijk zijn er ook gemeenten, provincies of andere partijen die financieel bijspringen om het buurthuis op en te houden.

We zijn benieuwd hoe jullie omgaan met de stijgende energiekosten en welke maatregelen jullie nemen op de korte en lange termijn. In gebruik, gedrag of misschien aanpassingen aan het gebouw. Van elkaars oplossingen kunnen we leren!

Tegelijkertijd kan LSA deze input gebruiken om een sterk signaal af te geven aan de overheid zodat zij bijspringt om de buurthuizen en ontmoetingsplekken open te houden. Daarom organiseren we een online bijeenkomst om over deze vragen na te denken en samen oplossingen te bedenken. Je bent van harte welkom!

Praktische informatie:

  • Datum: 12 oktober 2022
  • Tijdstip: 20:00 tot 21:30
  • Locatie: online

Meld je aan voor deze sessie

Juridisch spreekuur: je bewonersbedrijf strak én sociaal geregeld

Vind je de keuze voor een geschikte rechtsvorm ingewikkeld? Juridische zaken saai? Welnee! Niet nadat je Karlijn Schuttelaar van Schuttelaar Law hebt ontmoet. Zij komt haar kennis met jullie delen . Al jullie vragen rondom rechtsvormen, oprichting, toezicht en andere juridische vragen kunnen dan beantwoord worden. Helder en praktisch.

Wat gaan we doen?

De formele oprichting van je bewonersbedrijf is vaak onvermijdelijk en de kosten voor goed juridisch advies een struikelblok. Daarom organiseren we dit spreekuur voor je. Je krijgt advies-op-maat en je leert ook nog eens van de inbreng van je collega-bewonersbedrijven.

Karlijn komt uitleggen wat de verschillen zijn tussen rechtsvormen zoals de vereniging, stichting of coöperatie. Wanneer gebruik je welke vorm en waar moet je op letten? En als je statuten moet opstellen, wat kan je daar dan allemaal in kwijt? En wat zijn de fiscale gevolgen van je keuzes? Je gaat in dit spreekuur dus ook echt aan de slag met je eigen vragen en leert tegelijk van de casussen die andere deelnemers inbrengen. Als blijkt dat jullie vragen meer tijd vergen, kan er ook nog een 1-op-1 vervolg consult met Karlijn gepland worden.

Karlijn Schuttelaar geeft laagdrempelig advies van hoge kwaliteit. Ze helpt organisaties die de wereld beter willen maken en heeft de afgelopen jaren al veel sociaal ondernemers geholpen met juridische vragen. Ze stelt haar kennis nu ook beschikbaar aan bewonersinitiatieven!

Meld je hier aan!

Aan de slag met de verduurzaming van je pand

Hebben jullie als bewonersbedrijf een eigen pand? Met de herfst die straks z’n intrede doet en de extreem hoge energieprijzen is de kans vast groot dat verduurzamingsmaatregelen op de planning staan. Omdat veel bewonersbedrijven in oude panden zitten kan je al veel winnen met een aantal praktische maatregelen voor isolatie, warmteregulatie of de instellingen van de thermostaat.

Op 10 november bieden we daarom de training ‘aan de slag met de verduurzaming van je pand’ aan. Een verduurzamingsexpert van BOEi geeft je:

  • Praktische tips waar je morgen mee aan de slag kan;
  • Een vooruitzicht op lopende en komende subsidieregelingen voor het verduurzamen van vastgoed;
  • Antwoord op concrete vragen over jullie vastgoedsituatie.

Trainer

Robert Tersmette, verduurzamingsexpert bij BOEi (maatschappij voor het restaureren en herbestemmen van cultureel erfgoed). Zijn werk voor BOEi gaat over energie besparen, duurzame energie inzetten, het gebruik van natuurlijke en circulaire producten, biodiversiteit en het creëren van werkplaatsen. Hij houdt zich sinds 1986 bezig met de verduurzaming van gebouwen, destijds met de verbouwing van een oude school.

Praktische informatie

De workshop vindt online plaats van 15.00-17.00 met uitloop voor concrete vragen van deelnemers tot 17.30. De zoom is open vanaf 14.50, we beginnen stipt om 15.00. 

Voor wie? Actieve bewoners die aan de slag willen met verduurzaming van hun pand.
Adres: Online. Zoomlink volgt na aanmelding.
Kosten: Gratis

Heb je een vraag?

Stel ‘m gerust aan één van ons!  
Jorien Campagne jorien@social-enterprise.nl

Meld je aan

Infosessie Right to Challenge: Wat is het en wat kan je ermee?

Het Right to Challenge is het recht voor bewoners(initiatieven) om hun gemeente uit te dagen om betaalde taken of diensten, die de gemeente uitvoert, over te nemen. Bijvoorbeeld het openhouden van een zwembad, het inrichten van een straat of het beheren van een stadspark. Dat kunnen bewonersinitiatieven ook zelf doen! Het wordt er niet alleen mooier en beter van, maar leuker. 

Klinkt goed, maar hoe gaat zo een Right to challenge in zijn werk? Wat komt er allemaal bij kijken als je dit als bewoners wilt organiseren? En hoe werk je samen met je gemeente hierin? Tijdens deze sessie geven we antwoordt op deze vragen.

Programma

  • Kristel Jeuring van LSA vertelt wat het Right to Challenge precies is, hoe je het kan gebruiken en waarom het zo een belangrijk middel is voor bewonersinitiatieven.
  • We gaan in gesprek met Ines Balkema, ambtenaar van de gemeente Rotterdam die veel ervaring heeft met het organiseren van de Right to Challenge in een gemeente. Ines heeft veel praktische tips voor bewonersinitiatieven en gemeenten.
  • Daarnaast horen we de ervaringen van een bewonersinitiatief die zelf de Right to challenge heeft toegepast en met de uitvoering aan de slag is gegaan. Hoe hebben ze dat aangepakt en wat zijn hun successen en leermomenten?

Praktische informatie

Online sessie via Zoom
Datum: woensdag 5 oktober
Tijdstip: van 19:30 tot 21:00 uur
Deelname is gratis. Bij aanmelding krijg je een link voor de sessie.

Meld je hier aan!

Van draagvlak creëren tot betrokken vrijwilligers, hoe bouw je aan relaties in de wijk?

Wat is draagvlak creëren? Waarom is het belangrijk en hoe doe je het? Dit zijn belangrijke vragen voor initiatiefnemers. Want hoe betrek je bewoners bij jouw initiatief en hoe speel je in op de behoeften uit de buurt? Hoe bind je vrijwilligers aan je en hoe bouw je duurzame netwerkstructuren aan in je wijk? Op deze vragen geven we antwoord tijdens deze workshop over draagvlak creëren.

Inhoud

Niet alleen luisteren, maar ook doen! Tijdens deze interactieve workshop bieden we je de handvatten om op een duurzame manier draagvlak te creëren in de wijk. We oefenen met 1-op-1 gesprekken, kijken hoe je bouwt aan een goed, zelfstandig team van vrijwilligers en hoe je langdurige samenwerkingen aangaat en hoe je gebruik maakt van de kennis die al aanwezig is in de wijk.  

Trainer

Job van den Assem heeft veel ervaring in bewegingsopbouw. Hij werkte eerder voor milieudefensie en hij heeft veel gewerkt met duurzame initiatieven. Nu werkt hij bij trainingsinstituut Lowlander project, waar hij zich bezighoudt met het vergroten van draagvlak. Met zijn kennis en ervaring verzorgt hij een leerzame en energieke middag, waarbij je zelf aan de slag gaat.  

Praktische informatie 

Wat? Van draagvlak creëren tot betrokken vrijwilligers, hoe bouw je aan relaties in de wijk?  
Wanneer? Donderdag 27 oktober 2022, 13:00 – 17:00 uur 
Waar? Antje Drijver Paviljoen, Julianapark, 3553 HM Utrecht
Kosten? €15,- voor bewoners en €50,- voor professionals (gratis voor leden van LSA Bewoners & Social Enterprise NL). Let op, dit wordt vooraf gefactureerd. 
Voor wie? Iedereen die zoekt naar praktische tips om draagvlak te vergroten, vrijwilligers te werven en buurtbewoners te verbinden. 

Heb je een vraag?

Stel ‘m gerust!   
Almaz Meiners almaz@lsabewoners.nl

Let op: deze workshop heeft plek voor 10 personen. Meld je dus op tijd aan!

Meld je aan!