Leiderschapsdag – (gezonde) balans tussen werk en privé

Werken aan verbinding met maatschappelijke impact is gaaf. En tegelijk ook uitdagend. Omdat je tegen de stroom inzwemt, er veel nieuws op je af komt, je je enorm verantwoordelijk voelt en je gezonde financiën moet combineren met de impact. Je werkt waarschijnlijk keihard en je geeft veel van jezelf voor het gezamenlijke initiatief. 

Zorg ook goed voor jezelf

Een initiatief kan alleen duurzaam zijn, als je als initiatiefnemer ook goed voor jezelf zorgt. Als je zorgt voor je eigen voeding, ontspanning en inspiratie. Daarvoor is het nodig om af en toe even afstand te nemen van de dagelijkse praktijk, uit te zoomen en met anderen samen te kijken naar je initiatief en jouw rol daarin.  

Laat je inspireren tijdens onze leiderschapsdagen

Wegens meerdere succesvolle dagen in 2023, organiseren we ook in dit jaar leiderschapsdagen! Om nog meer verdieping op te zoeken, heeft elke dag een thema. Dit thema is gekoppeld aan jouw persoonlijke leiderschap en tijdens de dag is het de rode draad. Wil jij samen met andere initiatiefnemers op een ontspannen manier werken aan jezelf, uitzoomen en geïnspireerd raken? Meld je dan aan voor één of meerdere leiderschapsdagen. Het is op een bijzondere plek middenin de natuur van Doorn. Je gaat gegarandeerd opgeladen terug naar huis!

Dit gaan we doen

De dagen worden begeleid door Fiene van Loock. Elke leiderschapsdag heeft dezelfde opbouw en er is altijd voldoende ruimte voor ontspanning, een goed gesprek en onderwerpen die ter plekke opborrelen. We gaan in gesprek over de uitdagingen die je als leider tegenkomt en hoe je mede- eigenaarschap in je initiatief creëert zodat je niet de enige drager bent. Daarnaast is er ruimte voor de inbreng van je eigen vraag of casus. Ook gaan we wandelen op deze prachtige plek en genieten we als afsluiting van een heerlijk diner.  

Praktische informatie 

Waar: Doorn 
Wanneer: Donderdag 7 maart, donderdag 13 juni, donderdag 26 september en donderdag 28 november. De dagen zijn van 14.00 – 20.00 uur. Je kan je opgeven voor één of meerdere dagen.
Voor wie: Leiders/initiatiefnemers van bewonersbedrijven die minimaal 3 jaar actief zijn. 
Kosten: Er zijn geen kosten aan verbonden 

Over Fiene van Loock 

Fiene, oprichter van verschillende maatjesprojecten voor jongeren, combineert haar ervaring als sociaal ondernemer met haar achtergrond als dialoogbegeleider en coach. Diverse sociaal ondernemers ondersteunt ze met persoonlijk advies en coaching, zodat de ondernemers helderheid krijgen over wat ze te doen staat.  

Data en thema’s in 2024

  • Donderdag 7 maart: Werken met vrijwilligers en bestuur.
    • Werken met vrijwilligers kan best een uitdaging zijn. Ook de relatie met je bestuur kan soms onder druk komen te staan. Hoe ga jij daar als leider mee om?
  • Donderdag 13 juni: Je (gezonde) balans tussen werk en privé.
    • Je werkt hard en met veel gedrevenheid aan maatschappelijk impact. Het kan zijn dat je daardoor jezelf verliest of teveel van jezelf of anderen vraagt. Hoe breng je dat in balans en hoe doen andere leiders dat?
  • Donderdag 26 september: Diversiteit en draagvlak in je buurt
    • Je droom is een organisatie die de bewoners van je buurt weerspiegelt. Dat iedereen zich thuis voelt en welkom is. Het is niet vanzelfsprekend om een diverse club bij elkaar te krijgen. En als ze aan boord zijn, gaat het samenwerken ook niet altijd zonder slag of stoot. Welke rol heb jij daarin?
  • Donderdag 28 november: Werken aan
    • Samenwerken met gemeenten of andere stakeholders kan soms aanvoelen als een noodzakelijk kwaad. Zeker als er geen begrip is. Leefwereld en systeemwereld lijken soms ver van elkaar verwijderd. Hoe pak jij je rol als leider in dit speelveld en hoe zorg je dat je de kansen blijft zien?

Aanmelden voor 13 juni 2024

Deze leiderschapsdag is vol. Je kan je nog wel aanmelden voor de leiderschapsdagen op 26 september en 28 november. Wil je op de reservelijst voor 13 juni, stuur dan even een mailtje naar marieke.boeije@lsabewoners.nl

Leiderschapsdag – werken met vrijwilligers en bestuur

Werken aan verbinding met maatschappelijke impact is gaaf. En tegelijk ook uitdagend. Omdat je tegen de stroom inzwemt, er veel nieuws op je af komt, je je enorm verantwoordelijk voelt en je gezonde financiën moet combineren met de impact. Je werkt waarschijnlijk keihard en je geeft veel van jezelf voor het gezamenlijke initiatief. 

Zorg ook goed voor jezelf

Een initiatief kan alleen duurzaam zijn, als je als initiatiefnemer ook goed voor jezelf zorgt. Als je zorgt voor je eigen voeding, ontspanning en inspiratie. Daarvoor is het nodig om af en toe even afstand te nemen van de dagelijkse praktijk, uit te zoomen en met anderen samen te kijken naar je initiatief en jouw rol daarin.  

Laat je inspireren tijdens onze leiderschapsdagen

Wegens meerdere succesvolle dagen in 2023, organiseren we ook in dit jaar leiderschapsdagen! Om nog meer verdieping op te zoeken, heeft elke dag een thema. Dit thema is gekoppeld aan jouw persoonlijke leiderschap en tijdens de dag is het de rode draad. Wil jij samen met andere initiatiefnemers op een ontspannen manier werken aan jezelf, uitzoomen en geïnspireerd raken? Meld je dan aan voor één of meerdere leiderschapsdagen. Het is op een bijzondere plek middenin de natuur van Doorn. Je gaat gegarandeerd opgeladen terug naar huis!

Dit gaan we doen

De dagen worden begeleid door Fiene van Loock. Elke leiderschapsdag heeft dezelfde opbouw en er is altijd voldoende ruimte voor ontspanning, een goed gesprek en onderwerpen die ter plekke opborrelen. We gaan in gesprek over de uitdagingen die je als leider tegenkomt en hoe je mede- eigenaarschap in je initiatief creëert zodat je niet de enige drager bent. Daarnaast is er ruimte voor de inbreng van je eigen vraag of casus. Ook gaan we wandelen op deze prachtige plek en genieten we als afsluiting van een heerlijk diner.  

Praktische informatie 

Waar: Doorn 
Wanneer: Donderdag 7 maart, donderdag 13 juni, donderdag 26 september en donderdag 28 november. De dagen zijn van 14.00 – 20.00 uur. Je kan je opgeven voor één of meerdere dagen.
Voor wie: Leiders/initiatiefnemers van bewonersbedrijven die minimaal 3 jaar actief zijn. 
Kosten: Er zijn geen kosten aan verbonden 

Over Fiene van Loock 

Fiene, oprichter van verschillende maatjesprojecten voor jongeren, combineert haar ervaring als sociaal ondernemer met haar achtergrond als dialoogbegeleider en coach. Diverse sociaal ondernemers ondersteunt ze met persoonlijk advies en coaching, zodat de ondernemers helderheid krijgen over wat ze te doen staat.  

Data en thema’s in 2024

  • Donderdag 7 maart: Werken met vrijwilligers en bestuur.
    • Werken met vrijwilligers kan best een uitdaging zijn. Ook de relatie met je bestuur kan soms onder druk komen te staan. Hoe ga jij daar als leider mee om?
  • Donderdag 13 juni: Je (gezonde) balans tussen werk en privé.
    • Je werkt hard en met veel gedrevenheid aan maatschappelijk impact. Het kan zijn dat je daardoor jezelf verliest of teveel van jezelf of anderen vraagt. Hoe breng je dat in balans en hoe doen andere leiders dat?
  • Donderdag 26 september: Diversiteit en draagvlak in je buurt
    • Je droom is een organisatie die de bewoners van je buurt weerspiegelt. Dat iedereen zich thuis voelt en welkom is. Het is niet vanzelfsprekend om een diverse club bij elkaar te krijgen. En als ze aan boord zijn, gaat het samenwerken ook niet altijd zonder slag of stoot. Welke rol heb jij daarin?
  • Donderdag 28 november: Werken aan duurzame relaties
    • Samenwerken met gemeenten of andere stakeholders kan soms aanvoelen als een noodzakelijk kwaad. Zeker als er geen begrip is. Leefwereld en systeemwereld lijken soms ver van elkaar verwijderd. Hoe pak jij je rol als leider in dit speelveld en hoe zorg je dat je de kansen blijft zien?

Aanmelden voor 7 maart 2024

Jouw financieringsmogelijkheden op rij (online)

De weg naar een financieringsaanvraag kan lastig zijn. Wil je meer overzicht krijgen over de verschillende financieringsmogelijkheden die bestaan en leren waar kansrijke investeringen voor jouw initiatief liggen? Wil je meer weten over hoe je de impact die jouw initiatief maakt, kan inzetten bij een aanvraag voor financiering? En leren hoe je jouw achterban actief betrekt bij financiering? LSA Bewoners en Social Enterprise NL organiseren op 14 maart een inspirerende sessie die jou handvatten geeft voor het financieren van jouw initiatief! 

Wat gaan we doen? 

In deze training geven we een overzicht van verschillende financieringsmogelijkheden. Aan de orde komen onder andere financiering van fondsen, ‘community-gedreven’ vormen zoals crowdfunding, en relatief nieuwe vormen zoals impactinvesteringen. Waar haal je het geld vandaan om een goede start te maken én om daarna door te groeien en/of te blijven bestaan? Welke financiers lopen er warm voor de impact die jij wil maken? En hoe telt die impact mee in besluiten over toekenningen van financiële bijdragen en investeringen? 
 
Tijdens de training gaan we aan de slag met de contouren van een kansrijke financieringsstrategie voor jouw initiatief. Zo verken je welke financieringsmogelijkheden er wel en niet interessant voor je zijn. We kijken daarbij onder andere naar hoe verschillende manieren wel of juist niet slim samen kunnen gaan (stapelen), en hoe je je eigen achterban of doelgroep actief kunt betrekken bij financiering. 

Trainer

Martijn Arnoldus is oprichter van Social Finance Matters, en heeft ruime ervaring met trainingen voor sociaal ondernemers en maatschappelijke initiatieven. Hij werkt veel met fondsen en andere financiers en kan je een kijkje in de keuken bieden van hoe die partijen werken. Martijn is tevens mede-oprichter van VoorjeBuurt en bestuursvoorzitter van een sociale onderneming, Juttersgeluk.      

Praktische informatie

Wat: Financieringsmogelijkheden 
Wanneer: Donderdag 14 maart 2024 van 19:30 tot 21:30 uur. 
Waar: Online. Let op: we organiseren deze training ook op locatie op 2 februari 2023, dan is er meer ruimte om in te zoomen op jouw initiatief. Heb je voorkeur voor de fysieke training, meld je dan hier aan.
Kosten: Er zijn geen kosten aan verbonden 
Voor wie: Mensen die financiële vraagstukken hebben rondom het verwerven van fondsen en subsidies, crowdfunding en impactinvesteringen. 

Meld je aan

No Fields Found.

Jouw financieringsmogelijkheden op rij (training op locatie)

De weg naar een financieringsaanvraag kan lastig zijn. Wil je meer overzicht krijgen over de verschillende financieringsmogelijkheden die bestaan en leren waar kansrijke investeringen voor jouw initiatief liggen? Wil je meer weten over hoe je de impact die jouw initiatief maakt, kan inzetten voor het aanvragen van financiering? En leren hoe je jouw achterban actief betrekt bij financiering? LSA Bewoners en Social Enterprise NL organiseren op 27 februari een inspirerende sessie die jou handvatten geeft voor het financieren van jouw initiatief! 

Wat gaan we doen? 

In deze training geven we een overzicht van verschillende financieringsmogelijkheden. Aan de orde komen onder andere financiering van fondsen, ‘community-gedreven’ vormen zoals crowdfunding, en relatief nieuwe vormen zoals impactinvesteringen. Waar haal je het geld vandaan om een goede start te maken én om daarna door te groeien en/of te blijven bestaan? Welke financiers lopen er warm voor de impact die jij wil maken? En hoe telt die impact mee in besluiten over toekenningen van financiële bijdragen en investeringen? 
 
Tijdens de training gaan we aan de slag met de contouren van een kansrijke financieringsstrategie voor jouw initiatief. Zo verken je welke financieringsmogelijkheden er wel en niet interessant voor je zijn. We kijken daarbij onder andere naar hoe verschillende manieren wel of juist niet slim samen kunnen gaan (stapelen), en hoe je je eigen achterban of doelgroep actief kunt betrekken bij financiering. 

Trainer

Martijn Arnoldus is oprichter van Social Finance Matters, en heeft ruime ervaring met trainingen voor sociaal ondernemers en maatschappelijke initiatieven. Hij werkt veel met fondsen en andere financiers en kan je een kijkje in de keuken geven van hoe die partijen werken. Martijn is tevens mede-oprichter van VoorjeBuurt en bestuursvoorzitter van een sociale onderneming, Juttersgeluk.

Praktische informatie

Wat: Financieringsmogelijkheden 
Wanneer: Dinsdag 27 februari 2024 van 13:30 tot 16:30 uur (inloop vanaf 13:15).
Waar: Circulaire Stadswerkplaats Amersfoort: Miereveldstraat 72, 3817 RP Amersfoort. 
Let op: Is deze locatie onhandig voor jou? We organiseren deze training ook online op 14 maart 2024.  Dan zal er iets minder ruimte zijn om in te zoomen op jouw initiatief, maar kun je wel aansluiten! Heb je voorkeur voor de online training, meld je dan hier aan.
Kosten: Er zijn geen kosten aan verbonden 
Voor wie: Mensen die financiële vraagstukken hebben rondom het verwerven van fondsen en subsidies, crowdfunding en impactinvesteringen. Wees er snel bij. Er is plek voor maximaal 12 bewonersinitiatieven.

Vragen over de training of andere feedback? Stuur een mail naar frodi@lsabewoners.nl 

Meld je aan

Start met ondernemen met jouw buurt – editie Twente

Wil je jouw buurt socialer, groener, veiliger, rechtvaardiger of mooier maken? Ben je onderdeel van een bewonersinitiatief of heb je een goed idee voor de buurt, maar loop je organisatorisch vast of is er een urgentie ontstaan om over andere geldstromen na te denken? Dan is deze bijeenkomst wat voor jou! 

Samen met Twentse Noabers, organiseren LSA Bewoners en Social Enterprise NL op 15 februari 2024 een inspirerende bijeenkomst. Het doel is om aan je initiatief te werken en even niet erin, om de volgende nodige stap voor je buurtinitiatief te zetten. 

Wat gaan we doen?

Op een interactieve manier doorlopen we alle stappen die onderdeel zijn van een succesvol ondernemingsplan. Dit als middel om alle belangrijke aspecten van je initiatief onder de loep te nemen en keuzes te maken. Door je initiatief goed in te richten en goed na te denken over verschillende geldstromen, is het mogelijk om op lange-termijn maatschappelijk impact te kunnen blijven maken. Of je nu je geldstromen onder de loep wilt nemen of opzoek bent naar meer structuur, met het ondernemingsplan kan je een volgende stap zetten! 

Naast zelf aan de slag te gaan vanuit de theorie, krijg je ook input uit de praktijk. We bundelen onze krachten met een succesvol bewonersinitiatief uit de regio. Zij delen hun inspirerende verhaal en ervaringen, waar je als deelnemer waardevolle lessen uit kan halen. Het wiel opnieuw uitvinden is namelijk niet nodig. 

Aan het einde van de training eten we gezamenlijk een soepje en kun je in gesprek gaan met andere initiatiefnemers. Je ontmoet bondgenoten, gaat aan het einde van de bijeenkomst geïnspireerd terug naar je buurt met een opgeruimd hoofd en weet je wat je te doen staat om een volgende stap te zetten. 

Trainers

Micha van de Water  

Micha helpt mensen hun netwerk in te zetten om doelen te halen. Hij is expert op het gebied van crowdfunding en heeft veel ervaring met ondernemende bewonersinitiatieven. Zowel als eigenaar van Move Your Crowd als directeur van Voor Je Buurt heeft hij menig ondernemend initiatief in staat weten te stellen om gemeenschap en geld bij elkaar te brengen voor het maken van maatschappelijke impact. 

Twentse Noabers

Twentse Noabers is een coöperatie van en voor burgerinitiatieven. De Twentse Noabers geloven in een duurzame, sterke en eerlijke samenleving waar jij en ik welkom zijn! Dit doen ze door het vinden, verbinden en versterken van burgerinitiatieven in Twente en het bieden van expertise, netwerk en verbinding voor bedrijven, (semi)overheid en maatschappelijke organisaties.

Praktische informatie

Wat: Start met ondernemen met jouw buurt – editie Twente
Wanneer: Donderdag 15 februari, 15:00 – 18:00 uur (inloop vanaf 14:45) 
Waar: Hulp die Helpt – Hofstraat 81, 7607 AC Almelo. 
Voor wie: Voor mensen die een volgende stap willen zetten met hun buurtinitiatief en behoefte hebben aan structuur om te bepalen wat deze volgende stap moet zijn.  

Vragen over de training of andere feedback? Stuur een mail naar naomi@social-enterprise.nl 

Buurten bij Het 8ste Werk

Met ‘Buurten bij bewonersbedrijven’ gaan wij elke maand langs bij een ondernemend bewonersinitiatief in een andere provincie. Mede-initiatiefnemers, ambtenaren en alle andere geïnteresseerden kunnen zich bij ons aansluiten om zo bewonersbedrijven te leren kennen en inspiratie op te doen.

Na mooie bezoeken aan Zuid-Holland en Gelderland zetten we de tour voort naar de provincie Overijssel. We gaan langs bij Het 8ste Werk in Kampen. Wil je inspiratie opdoen? Zien hoe noaberschap werkt en de zorg-indicaties buiten de deur houdt? Heb je zin om gewoon gezellig te komen buurten? Meld je dan aan en kom op 30 januari naar Kampen.  

Het 8ste Werk

In deze snelle wereld is Het 8ste Werk een plek met tijd en oog voor elkaar: “Samen met alle mensen die hier komen of wonen bouwen wij ons erf uit tot een plek waar je rust kunt vinden en anderen kunt ontmoeten. Met klusdagen, een wekelijkse zondagse brunch, een sociale supermarkt, tijdelijke woonruimte en verhuur van ruimte voor werken en vergaderen. Bij ons krijgen ideeën bottem-up vorm” Met hun eigen visie op duurzaam samenleven krijgt dit initiatief een steeds prominentere plek in de buurt. Nieuwsgierig geworden? Kom buurten op 30 januari.

Praktische informatie

Wanneer? Dinsdag 30 januari van 13:00-15:00
Waar? Zwartendijk 8 8265 PD Kampen
Voor wie? Iedereen die zich wil laten inspireren en meer wil leren over ondernemende bewonersinitiatieven! 
Kosten? Gratis, inclusief koffie of thee en wat lekkers

Aanmelden

Maak van jouw projectvoorstel een fondsenmagneet – vol (wachtlijst)

Ben jij klaar om jouw bewonersinitiatief naar nieuwe hoogten te tillen? Wil je leren hoe je een krachtige financieringsaanvraag schrijft die indruk maakt en resultaten oplevert? Meld je dan nu aan voor het Ondernemen met je Buurt Schrijfkamp en ontwikkel de vaardigheden om jouw financieringsdoelen te realiseren!

Voor wie?

Dit programma dat bestaat uit vier dagdelen is bedoeld voor ondernemende bewoners initiatieven die hun projectplan naar een hoger niveau willen tillen willen leren hoe je een goede financieringsaanvraag schrijft Of je nu net begint of al enige ervaring hebt, het Schrijfkamp biedt gegarandeerd waardevolle inzichten en praktische tools. Wees er snel bij. Er is plek voor maximaal 8 bewonersinitiatieven.

Het programma

Onder begeleiding van Senna Bouteba van Blooming Projects, ontwikkel je de vaardigheden en inzichten die nodig zijn voor een succesvolle fondsenwerving voor jouw bewonersinitiatief. Met haar ruime ervaring bij het VSB Fonds, Start Foundation en Fonds Cultuurparticipatie weet Senna als geen ander hoe je van jouw aanvraag een ware fondsenmagneet maakt. Waarom doen jullie wat jullie doen. Die motivatie en de visie waar jullie aan werken is de moeite waard om te vertellen. Én voor financiers vaak de reden om wel of geen geld beschikbaar te stellen. Daar gaan we in het schrijfkamp mee aan de slag.
Na de laatste bijeenkomst heb je een aangescherpte Theory of Change, een geschreven financieringsaanvraag voorzien van feedback van de andere deelnemers en programmabegeleiders. Ook heb jij je netwerk van fondsen uitgebreid.

Waar en wanneer?

donderdag 7 maart | 19:30-21:00 uur
Online Startsessie
We gaan kennismaken met elkaar, we gaan het hebben over Theory of Change (ToC) en leggen de eerste bouwstenen voor jullie verhaal. Ook ontdek je tijdens deze eerste bijeenkomst je effectief de (beoogde) impact in kaart kunt brengen en leer de basisprincipes van een projectstructuur.

donderdag 28 maart | 15:00-20:00 uur
Intervisie en starten met schrijven
Samen met de andere deelnemers ga je in gesprek over jullie Theory of Change en zul je zien dat dat helpt om jullie verhaal verder aan te scherpen. Ook leer je meer over de basisprincipes van een financieringsplan en start je met schrijven.

donderdag 18 april | 15:00-20:00 uur
Het financiële plaatje

Je krijgt feedback op eerste versie van aanvraag en je krijgt persoonlijke begeleiding om je ideeën scherp te stellen en te vertalen naar een concreet verhaal. Ook gaan we deze keer in op de kunst van de financiële planning. Wat zijn financieringsmogelijkheden en welke financiers passen daarbij?

dinsdag 7 mei | 14:00-17:00 uur
Terugkomdag

Vandaag gaan we presenteren en delen we onze plannen met elkaar en een aantal fondsen. Ontvang feedback en breidt tegelijkertijd je netwerk van fondsen alvast uit.  

Gratis

Deze training is gratis. We vragen wel veel inzet als je meedoet. Om te zorgen dat het trainingstraject jouw bewonersinitiatief echt een stap verder helpt en een goed plan oplevert, werk je tussen de trainingen thuis ook aan opdrachten. Je kunt tijdens het programma een beroep doen op begeleiding en support. En niet onbelangrijk: je trekt al die tijd op met andere ondernemende initiatiefnemers uit het hele land.   

Meer informatie en vragen

Heb je vragen of wil je meer informatie, stuur een mail naar naomi@social-enterprise.nl

Aanmelden

Aanmelden kan tot 26 januari. In de week erna hoor je van ons of je mee kan doen.  Mis deze kans niet om de vaardigheden op te doen om jullie financieringsdoelen te realiseren!  🚀

Buurten bij NuDe Toekomst

Met ‘Buurten bij bewonersbedrijven’ gaan wij elke maand langs bij een ondernemend bewonersinitiatief in een andere provincie. Mede-initiatiefnemers, ambtenaren en alle andere geïnteresseerden kunnen zich bij ons aansluiten om zo bewonersbedrijven te leren kennen en inspiratie op te doen. 

Na mooie bezoeken aan het Brabantse en Zuid-Holland zetten we de tour voort naar de provincie Gelderland. We gaan langs bij buurtbedrijf NuDe Toekomst in Wageningen. Wil je inspiratie opdoen? Horen hoe dit bewonersbedrijf zich ontwikkelt? En zin om gewoon even gezellig te komen buurten? Schrijf je hieronder in!  

NuDe Toekomst

Het Wageningse Buurtbedrijf NuDe Toekomst is een buurtbedrijf wat zich krachtig inzet om de leefbaarheid en economie in de wijk De Nude te verbeteren. Samen met bewoners streven ze naar een wijk waar ontmoeten, werken, leren en inspireren centraal staat.  

NuDe Toekomst is een stichting met diverse initiatieven zoals een klusbedrijf, groenbedrijf en hub voor voeding en gezondheid.  

Bewoners worden uitgenodigd om vanuit hun talenten mee te doen met het buurtbedrijf, en denken mee over hun wijk. De behoeftes, wat zij te bieden hebben, en hun dromen worden gehoord.  

Praktische informatie

  • Wanneer? Donderdag 29 februari 2024, 13:00-15:00 
  • Waar? Mennonietenweg 15A in Wageningen 
  • Voor wie? Iedereen die zich wil laten inspireren en meer wil leren over ondernemende bewonersinitiatieven!  
  • Kosten? Gratis, inclusief een koffie en iets lekkers

Meld je aan

Start met ondernemen met jouw buurt – de essentials in 1 dag

Wil je jouw buurt socialer, groener, veiliger, rechtvaardiger of mooier maken? Ben je onderdeel van een bewonersinitiatief of heb je een goed idee voor de buurt, maar wil je minder afhankelijk zijn van subsidies en fondsen? En wil je de eerste stappen zetten om jouw initiatief om te zetten in een succesvolle onderneming? Dan is deze bijeenkomst wat voor jou! 

Samen met Impact Noord, organiseert Ondernemen met je Buurt 30 november 2023 een inspirerende bijeenkomst waarin de belangrijkste aspecten van collectief ondernemerschap naar voren komen.

Wat gaan we doen? 

We beginnen met een verkenning van wat het betekent om te ‘ondernemen met je buurt’. Wat is een bewonersbedrijf? Wat is de rol van bewonersbedrijven in de maatschappij en wat maakt ze zo belangrijk?  

De rest van de middag gaan we, onder begeleiding van Anton Bardie en Alexander Impact, aan de slag met het Impact Canvas Starter Pakket (lees hieronder meer over de trainers). Aan de hand hiervan gaan we het doel van jou initiatief helder maken. Welk probleem wil je met jou initiatief aanpakken en hoe maak jij het verschil? Ook gaan we een begin maken met impact meten. Als bewonersbedrijf wil je weten wat jouw werkelijke impact is, zodat je hierop kunt sturen en deze kan vergroten. Bijvoorbeeld in relatie tot het verkrijgen van financiering. Maar hoe bepaal je wat die impact is? Waar begin je met meten, hoe stel je de juiste prioriteiten en welke methode kun je gebruiken? Dit komt allemaal aan bod in de training. 

Je gaat naar huis met een ingevuld canvas: de basis van je ondernemersplan. Dit biedt handvatten om met de mensen om je heen, je bestuur of vrijwilligers de volgende stap te zetten met jullie initiatief.

Tussendoor eten we een hapje en kun je in gesprek gaan met andere initiatiefnemers. Je leert, ontmoet lotgenoten en gaat aan het einde van de bijeenkomst geïnspireerd terug naar je buurt en weet je wat je te doen staat om een volgende stap te zetten! 

Trainers 

Anton Bardie zet zijn drive, ervaring en kwaliteiten in op het snijvlak tussen het sociaal-maatschappelijke domein en de ondernemerswereld. Zo werkt Anton o.a. als procesbegeleider bij Groninger Dorpen en BOKD Drenthe, projecten rondom opstellen van verschillende dorpsvisies en is hij betrokken bij een bewonersbedrijf in Musselkanaal en de oprichting van ontmoetingsplek Kwiekstee.

Peter is founder van Alexander Impact. Met zijn team helpt hij organisaties hun social impact te meten en te rapporteren. Dit doet Alexander Impact door onderzoek en monitoring uit te voeren, en door organisaties op weg te helpen hun eigen impact te meten in hun eigen Social Impact-dashboard. Impact meten helpt organisaties met hun impact te vergroten, deze te communiceren en financiering aan te vragen of te verantwoorden. Peter en Anton worden versterkt door Tineke, onderzoeker en adviseur bij Alexander Impact.

Praktische informatie 

Wat: Start met ondernemen met jouw buurt – de essentials in 1 dag 
Wanneer: Donderdag 30 november, 15:00 – 20:00 uur (inloop vanaf 14:45 uur) 
Waar: Het Floreshuis, Floresplein 19, 9715 HH Groningen 
Voor wie: Voor mensen die zich oriënteren op ondernemen met de buurt of die een goed idee hebben voor een buurtonderneming. De sessie is ook geschikt als je jouw bestaande buurthuis of -initiatief ondernemender wilt maken.  

Wat is een bewonersbedrijf? 

Een bewonersbedrijf is een onderneming in handen van bewoners, met een stevig verdienmodel. Bewonersbedrijven onderscheiden zich van veel andere bewonersinitiatieven door het collectieve ondernemerschap. Zij halen betaalde opdrachten binnen, verkopen hun eigen producten en diensten en leveren een belangrijke bijdrage aan de wijkeconomie. Hierdoor komen bewonersbedrijven losser te staan van subsidies en hun verstrekkers. De bewoners worden zelfstandiger en bepalen hun eigen koers. Eventuele winst vloeit terug in de wijk, bijvoorbeeld door het opknappen van speeltuinen en pleinen of het organiseren van feesten voor kinderen uit arme gezinnen. 

Impact Noord 

Vereniging Impact Noord is de vereniging voor impactondernemers in Noord-Nederland. We organiseren activiteiten en events, vergroten het netwerk en de zichtbaarheid van onze leden en brengen kennis, expertise en ervaring bij elkaar.

Meld je aan

Leiderschapsdag

Werken aan verbinding met maatschappelijke impact is gaaf. En tegelijk ook uitdagend. Omdat je tegen de stroom inzwemt, er veel nieuws op je af komt, je je enorm verantwoordelijk voelt en je gezonde financiën moet combineren met de impact. Je werkt waarschijnlijk keihard en je geeft veel van jezelf voor het gezamenlijke initiatief. 

Zorg ook goed voor jezelf

Een initiatief kan alleen duurzaam zijn, als je als initiatiefnemer ook goed voor jezelf zorgt. Als je zorgt voor je eigen voeding, ontspanning en inspiratie. Daarvoor is het nodig om af en toe even afstand te nemen van de dagelijkse praktijk, uit te zoomen en met anderen samen te kijken naar je initiatief en jouw rol daarin.  

Laat je inspireren tijdens onze leiderschapsdag

Wegens succes organiseren we alweer voor de vierde keer een leiderschapsdag! Wil jij samen met andere initiatiefnemers een dagje ontspannen, uitzoomen en geïnspireerd raken? Meld je dan aan voor de volgende leiderschapsdag op donderdag 30 november van 14.00 – 20.00 uur. Het is op een bijzondere plek in Doorn. Je gaat opgeladen het najaar in.

Dit gaan we doen

De dag wordt begeleid door Fiene van Loock. We gaan in gesprek over de uitdagingen die je als leider tegenkomt en hoe je mede- eigenaarschap in je initiatief creëert zodat je niet de enige drager bent. Daarnaast is er ruimte voor de inbreng van je eigen vraag of casus. Ook gaan we wandelen op deze prachtige plek en genieten we als afsluiting van een heerlijk diner.  

Programma onderdelen 

  • Creëren van eigenaarschap  
  • Balans werk en privé 
  • Inbreng eigen casus 
  • Interactieve wandeling over het landgoed 
  • Heerlijk diner 

Praktische informatie 

Waar: Doorn 
Wanneer: Donderdag 30 november 14.00 – 20.00 uur 
Voor wie: Leiders/initiatiefnemers van bewonersbedrijven die minimaal 3 jaar actief zijn. 
Kosten: Er zijn geen kosten aan verbonden 

Over Fiene van Loock 

Fiene, oprichter van verschillende maatjesprojecten voor jongeren, combineert haar ervaring als sociaal ondernemer met haar achtergrond als dialoogbegeleider en coach. Diverse sociaal ondernemers ondersteunt ze met persoonlijk advies en coaching, zodat de ondernemers helderheid krijgen over wat ze te doen staat.  

Aanmelden

Deze leiderschapsdag is vol. Wil je graag uitgenodigd worden voor een volgende editie? Stuur dan even een mailtje naar marieke.boeije@lsabewoners.nl