Dit bewonersbedrijf is gevestigd in het Bruishuis, een voormalig verzorgingstehuis van 10 verdiepingen in Malburgen. De initiatiefnemers huren het pand van een wooncorporatie en halen inkomsten uit de verhuur van ruimtes aan bewoners, studenten en maatschappelijke organisaties. Inmiddels hebben ze ook een prachtige speeltuin voor de wijk aangelegd, is er een heuse bioscoop op de bovenste verdieping (mét uitzicht) en een theehuis. In het pand bruist het van de maatschappelijke initiatieven. Laat je rondleiden door directeur Walter en raak geïnspireerd door zijn ervaringen en ambities!
In de Arnhemse wijk Broek vind je op verschillende plekken vestigingen van ’t Broek Omhoog. Een sociale onderneming die met verschillende activiteiten mensen helpt om weer mee te doen in de samenleving. Ontmoet Handige Harrie en Gerrit de Fietsenmaker en ontdek hoe zij samen sociaal ondernemerschap handen en voeten geven. Maar ook de goedkoopste betaalde parkeerplaats in Arnhem Centrum wordt gerund door dit bewonersbedrijf. Wil je weten hoe ze dit allemaal voor elkaar kregen? Stap in en kom naar Arnhem!
Programma
10:30 – Opstap Arnhem Centraal Station 10:45 – Bezoek aan Bewonersbedrijf Malburgen 12:15 – Vertrek bus 12:30 – Bezoek aan ’t Broek Omhoog 15:15 – Vertrek bus 15:30 – Aankomst Arnhem Centraal Station
Praktische info
De tour kost 7,50 euro per persoon en is inclusief koffie/thee en lunch. Je bijdrage gaat naar de initiatieven die we gaan bezoeken en wordt vooraf gefactureerd. Maar we willen niet dat de kosten een belemmering voor je zijn om mee te gaan. Dus wil je wel graag mee, maar lukt betalen niet? Geef dat dan even aan bij je aanmelding, dan komt je bijdrage te vervallen.
Behoefte om even helemaal jezelf te kunnen zijn midden in het groen? Dan ben je bij Tuin in de Stad aan het juiste adres! De pioniers in het Westerpark hebben een gemeenschap opgebouwd waaruit de meest uiteenlopende projecten ontstaan. Van groene fitness tot het bouwen van een eigen kasteel, hier krijgen bewoners de ruimte om zichzelf van hun meest creatieve en inventieve kant te laten zien. Als bewoners wordt je vanzelfsprekend aangestoken door initiatiefnemers Frans en Vivian, die met hun creatieve en ondernemende aanpak volledig de eigen broek omhoog houden en bijzondere projecten rondom zingeving, duurzaamheid en ondernemerschap hebben vormgegeven. Niemand kan meer om hen heen en ze zijn nog lang niet uitgegroeid. Een perfecte plek om de dag mee te beginnen. Wil jij je ook onderdompelen in creativiteit en levenslust te midden van een groene oase? Kom dan zeker mee op deze tour!
Niet ver van de stad Groningen, maar toch mooi landelijk gelegen, ligt het adembenemende Landgoed de Camping. Waar eerder slechts een enkel voetbalveld te vinden was, is nu een bruisende plek met een camping, ontmoetingsplek, werkplaats, biologische tuin en een groot terrein voor festivals, markten, theater en muziek. Dit sociale dorpsbedrijf heeft een mooie balans gevonden tussen commercieel aanbod, activiteiten voor bewoners en projecten met scholen in de buurt. Laat je inspireren door dit bijzondere initiatief waar creativiteit, ondernemerschap en ontspanning de boventoon voeren. De prachtige omgeving leent zich perfect om de tour ontspannen manier af te sluiten. Stap in en kom met ons mee ontspannen!
Programma
11:00 – Opstap Groningen Centraal Station 11:15 – Bezoek aan Tuin in de Stad 13:15 – Vertrek bus 13:45 – Bezoek aan Landgoed De Camping 15:25 – Vertrek bus 16:00 – Aankomst Groningen Centraal Station
Praktische info
De tour kost 7,50 euro per persoon en is inclusief koffie/thee en lunch. Je bijdrage gaat naar de initiatieven die we gaan bezoeken en wordt vooraf gefactureerd. Maar we willen niet dat de kosten een belemmering voor je zijn om mee te gaan. Dus wil je wel graag mee, maar lukt betalen niet? Geef dat dan even aan bij je aanmelding, dan komt je bijdrage te vervallen.
In het midden van onze zuidelijke provincie ligt het idyllische Melick. In dit prachtige dorp huist een parel van een bewonersbedrijf die zich inzet op vele vlakken van het sociaal domein en sociale innovatie. Verschillende bewonersgroepen verenigden zich in 2014 om de sluiting van het Apollobad tegen te gaan. Om deze locatie te behouden en te komen tot een duurzame exploitatie is in 2017 Stichting Vitaal Roerdalen opgezet, met de doelstelling om een “open complex te realiseren als kloppend hart casu quo hotspot van de kern Melick”. Samen met een sociaal ondernemer hebben zij het gebouw omgevormd tot een sportcentrum voor jong en oud en een ontmoetingsplek voor de omgeving. Dit is uitgegroeid tot een bijzondere ontmoetingsplek waar niet alleen wordt gewerkt aan de lokale gemeenschap, maar zelfs wordt gewerkt aan innovatieve onderwijsprojecten. Op deze wordt op heel veel manieren gewerkt aan een samenleving die beter is voor iedereen.
Niet ver van Apollo Vitaal vind je Stichting ’t Anker in Reuver, een bruisende ontmoetingsplek voor het dorp en de omliggende omgeving. Na een gedwongen vernieuwingsslag hebben ze op ondernemende wijze het haast onmogelijke mogelijk gemaakt. Dankzij een uitstekend georganiseerd bestuur en inzet van bewoners hebben ze een indrukwekkende som geld en middelen verzameld met bewoners, ondernemers, de gemeente, de provincie en fondsen. Hun sterke communicatiestrategie houdt de gemeenschap vanaf begin af aan betrokken, met een grote en enthousiaste groep vrijwilligers als resultaat. Stichting ’t Anker herbergt niet alleen de lokale afdeling van Jong Nederland, maar weet ook diverse andere doelgroepen te bereiken. Ze blijven kansen zoeken om hun locatie te benutten en nog meer mensen een plek te geven. Ondernemerschap zit echt in hun DNA.
Programma
10:00 – Opstap Eindhoven centraal 11:00 – Opstap Roermond centraal 11:20 – Bezoek aan Apollo Vitaal 13:45 – Vertrek bus naar Reuver 14:05 – Bezoek aan Stichting ’t Anker 15:40 – Vertrek bus naar Roermond 16:00 – Aankomst bij Roermond Station 17:00 – Aankomst bij Eindhoven station
Praktische info
De tour kost 7,50 euro per persoon en is inclusief koffie/thee en lunch. Je bijdrage gaat naar de initiatieven die we gaan bezoeken en wordt vooraf gefactureerd. Maar we willen niet dat de kosten een belemmering voor je zijn om mee te gaan. Dus wil je wel graag mee, maar lukt betalen niet? Geef dat dan even aan bij je aanmelding, dan komt je bijdrage te vervallen.
Ben je bestuurder van een bewonerscollectief dat zich steeds meer ontwikkelt tot een professionele organisatie? Of ben je leider van een bewonersbedrijf dat groeit? Ongetwijfeld kom je in verschillende fases van ontwikkeling en groei uitdagingen tegen op het gebied van personeel, administratie en wet- en regelgeving.
In deze serie kennissessies gaan we in op verschillende aspecten van je organisatie zoals werkgeverschap, wet- en regelgeving en het werven van goede mensen voor je organisatie. Je kan je aanmelden voor één of meerdere sessies.
Hoe vind je goede vrijwilligers, bestuursleden en personeel? Dinsdag 4 juni 2024 15.30-19.00 uur
Hoe werf jij gemotiveerd personeel, vrijwilligers en geschikte bestuursleden? Met professioneel recruiter Eugene vd Hemel. Eugene heeft jarenlang ervaring met recruitment in het bedrijfsleven en deelt zijn lessen graag met ons. Naast een stuk theorie over het hoe van de juiste mensen aan je binden, is er ook ruimte voor jouw casus.
Eugene gaat in ieder geval in op vragen als: Hoe kijk je op een andere manier naar wie je aan boord hebt en wat je nodig hebt? Welke kwaliteiten brengen ze en welke mis je? Hoe ga je actief zoeken naar mogelijke kandidaten? Wat mag je van ze verwachten?
Deze sessie vindt plaats op het kantoor van LSA bewoners. Het adres is Korte Elisabethstraat 15-17 in Utrecht (op loopafstand van station Utrecht Centraal). We sluiten af met soep en een broodje.
Ben je bestuurder van een bewonerscollectief dat zich steeds meer ontwikkelt tot een professionele organisatie? Of ben je leider van een bewonersbedrijf dat groeit? Ongetwijfeld kom je in verschillende fases van ontwikkeling en groei uitdagingen tegen op het gebied van personeel, administratie en wet- en regelgeving.
In deze serie kennissessies gaan we in op verschillende aspecten van je organisatie zoals werkgeverschap, wet- en regelgeving en het werven van goede mensen voor je organisatie. Je kan je aanmelden voor één of meerdere sessies.
Goed werkgeverschap – woensdag 15 mei 2024 20.00-21.30 uur (online)
Jurist Karlijn Schuttelaar adviseert sociaal ondernemers en bewonerscollectieven over juridische zaken. In deze sessie gaat ze in op de aspecten van goed werkgeverschap. Daarnaast is er volop ruimte om jouw vraagstukken in te brengen.
Vragen die ze kan behandelen zijn: Hoe ziet goed werkgeverschap eruit? Hoe zorg je voor een fijn werkklimaat (op afstand)? Hoe regel je aansprakelijkheid, contracten en andere juridische zaken? Wat zijn risico’s van personeel? Onder welke cao valt jouw organisatie en hoe werkt dat? Kan je werkgeverschap uitbesteden? Hoe ga je om met ziekteverzuim van personeel?
Ben je bestuurder van een bewonerscollectief dat zich steeds meer ontwikkelt tot een professionele organisatie? Of ben je leider van een bewonersbedrijf dat groeit? Ongetwijfeld kom je in verschillende fases van ontwikkeling en groei uitdagingen tegen op het gebied van personeel, administratie en wet- en regelgeving.
In deze serie kennissessies gaan we in op verschillende aspecten van je organisatie zoals werkgeverschap, wet- en regelgeving en het werven van goede mensen voor je organisatie. Je kan je aanmelden voor één of meerdere sessies.
Organisatie op orde – dinsdag 23 april 2024 — 20.00-21.30 uur (online)
Adam van Bergeijk is adviseur wet- en regelgeving bij Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV). Vereniging NOV is een grote branchevereniging voor vrijwilligersorganisaties en weet alles over relevante wet- en regelgeving. Tijdens deze sessie deelt hij zijn expertise en beantwoordt hij al je vragen.
Thema’s die voorbij zullen komen zijn bijvoorbeeld: ANBI status, WBTR Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen, AVG, aansprakelijkheid en verzekeringen en administratie processen.
Landelijk onderzoekBewonersbedrijven 2024 (tot 22 april 2024)
Doe je mee? Vul nu de vragenlijst in! Daarmee heb je in max. 20 minuten tijd bijgedragen aan het vergroten van de positieve invloed van organisaties als die van jou. Invullen kan tot en met 22 april 2024. We zitten op ruim 80 respondenten, het zou mooi zijn als jouw inzichten hierbij zitten!
Waarom is jouw bijdrage belangrijk? Het aantal bewonersbedrijven in Nederland groeit nog steeds in impact en omvang, en er vinden een hoop ontwikkelingen plaats in de beweging. Daarom voeren LSA Bewoners en Social Enterprise NL dit jaar een onderzoek uit, als opvolging van het onderzoek in 2019. Hiermee krijgen we inzicht in de ontwikkelingen bij bewonersbedrijven door heel het land en versterken we hun stem.
Dit is het enige onderzoek naar bewonersbedrijven op deze schaal, waarmee we belangrijke inzichten ophalen om samen verder te werken aan een sterk ecosysteem van bewonersbedrijven.
Ben je bestuurder van een bewonerscollectief dat zich steeds meer ontwikkelt tot een professionele organisatie? Of ben je leider van een bewonersbedrijf dat groeit? Ongetwijfeld kom je in verschillende fases van ontwikkeling en groei uitdagingen tegen op het gebied van personeel, administratie en wet- en regelgeving.
In deze serie kennissessies gaan we in op verschillende aspecten van je organisatie zoals werkgeverschap, wet- en regelgeving en het werven van goede mensen voor je organisatie. Je kan je aanmelden voor één of meerdere sessies.
Organisatie op orde – dinsdag 23 april 2024 — 20.00-21.30 uur (online)
Adam van Bergeijk is adviseur wet- en regelgeving bij Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV). Vereniging NOV is een grote branchevereniging voor vrijwilligersorganisaties en weet alles over relevante wet- en regelgeving. Tijdens deze sessie deelt hij zijn expertise en beantwoordt hij al je vragen.
Thema’s die voorbij zullen komen zijn bijvoorbeeld: ANBI status, WBTR Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen, AVG, aansprakelijkheid en verzekeringen en administratie processen.
Goed werkgeverschap – woensdag 15 mei 2024 20.00-21.30 uur (online)
Jurist Karlijn Schuttelaar adviseert sociaal ondernemers en bewonerscollectieven over juridische zaken. In deze sessie gaat ze in op de aspecten van goed werkgeverschap. Daarnaast is er volop ruimte om jouw vraagstukken in te brengen.
Vragen die ze kan behandelen zijn: Hoe ziet goed werkgeverschap eruit? Hoe zorg je voor een fijn werkklimaat (op afstand)? Hoe regel je aansprakelijkheid, contracten en andere juridische zaken? Wat zijn risico’s van personeel? Onder welke cao valt jouw organisatie en hoe werkt dat? Kan je werkgeverschap uitbesteden? Hoe ga je om met ziekteverzuim van personeel?
Hoe vind je goede vrijwilligers, bestuursleden en personeel? Dinsdag 4 juni 2024 15.30 -19.00 uur
Hoe werf jij gemotiveerd personeel, vrijwilligers en geschikte bestuursleden? Met professioneel recruiter Eugene vd Hemel. Eugene heeft jarenlang ervaring met recruitment in het bedrijfsleven en deelt zijn lessen graag met ons. Naast een stuk theorie over het hoe van de juiste mensen aan je binden, is er ook ruimte voor jouw casus.
Eugene gaat in ieder geval in op vragen als: Hoe kijk je op een andere manier naar wie je aan boord hebt en wat je nodig hebt? Welke kwaliteiten brengen ze en welke mis je? Hoe ga je actief zoeken naar mogelijke kandidaten? Wat mag je van ze verwachten?
Deze sessie vindt plaats op het kantoor van LSA bewoners. Het adres is Korte Elisabethstraat 15-17 in Utrecht (op loopafstand van station Utrecht Centraal). We sluiten af met soep en een broodje.
Als ambtenaar sta je voor behoorlijk wat taaie vraagstukken en maatschappelijke uitdagingen. Een leefbare en veilige leefomgeving, inclusieve energietransitie, verduurzamen van de wijk, onderhoud van de buitenruimte of een tekort aan ontmoetingsplekken. In steeds meer buurten vind je bewonersbedrijven die niet wachten en initiatief durven te nemen. Dit zijn ondernemingen in handen van bewoners, die met activiteiten en opdrachten een belangrijke bijdrage leveren aan de wijkeconomie. Zij maken van hun buurt een sociale, duurzame en inclusieve buurt. Een ideale samenwerkingspartner voor iedere gemeente toch?
Maar kan je als ambtenaar zelf een bewonersinitiatief aanjagen of gaat dat per definitie in tegen het gedachtegoed van bewonersbedrijven en moet je dus afwachten? Hoe geef je ondersteuning en continuïteit aan bewonersinitiatieven die een onafhankelijk bewonersbedrijf willen worden? En wie en ook wat hebben initiatiefnemers daarvoor nodig?
Programma
We hebben collega-ambtenaren en netwerkpartners verzameld die uit eigen ervaring delen welke rol zij nemen in de startfase van bewonersbedrijven. Samen schetsen ze een rijk palet van mogelijkheden, aanpakken en strategieën die jou hopelijk inspireren een eigen aanpak in jouw gemeente te ontwerpen. We zijn te gast bij Stichting Ik wil, een heel mooi bewonersbedrijf in Eindhoven (nb; locatie is om de hoek). We sluiten de dag af met een informeel diner. De bijeenkomst valt in de vastenmaand van zowel Christenen als Moslims. Daarom hebben we een aangepast programma en hebben we de mogelijkheid om de dag samen, na zonsondergang, af te sluiten met een maaltijd. Wij verzorgen het eten.
14.30 Inloop
14.45 Welkomstwoord door Stichting Ik Wil. Een naar eigen zeggen ‘niet-zo klassiek’ bewonersbedrijf, maar wel met alle kenmerken. Een bedrijf waar iedereen zich kan aansluiten. Directeur-bestuurder Leyla vertelt onder andere over de verbindende schakel die het bewonersbedrijf vormt tussen ambtenaren en nieuwe of moderne initiatieven, vaak ook binnen culturele groepen in de wijk.
15.30 ‘Vragenuurtje’ met collega ambtenaren: welke vragen leven er in de (gewenste) samenwerking met bewonersbedrijven? En hoe kan je als ambtenaar de continuïteit van initiatieven borgen?
16.15 Bijdrage van Wietske Schober van KAW over het kwartiermaken van bewonersbedrijven
17.00 Pauze met wandeling door de buurt
17.30 Bijdrage van Joop Petit over groots durven denken en het creëren van een vruchtbare bodem voor mensen en initiatieven om zich te kunnen ontwikkelen.
Wil je jouw dorp of buurt socialer, groener, veiliger, rechtvaardiger of mooier maken? Ben je onderdeel van een bewonersinitiatief of heb je een goed idee voor de buurt, maar loop je organisatorisch vast of is er een urgentie ontstaan om over andere geldstromen na te denken? Dan is deze bijeenkomst wat voor jou!
Samen met VKKL, organiseren LSA Bewoners en Social Enterprise NL op 16 april 2024 een inspirerende bijeenkomst. Het doel is om aan je initiatief te werken en even niet erin, om de volgende nodige stap voor je buurtinitiatief te zetten.
Wat gaan we doen?
Op een interactieve manier doorlopen we alle stappen die onderdeel zijn van een succesvol ondernemingsplan. Dit als middel om alle belangrijke aspecten van je initiatief onder de loep te nemen en keuzes te maken. Door je initiatief goed in te richten en goed na te denken over verschillende geldstromen, is het mogelijk om op lange-termijn maatschappelijk impact te kunnen blijven maken. Of je nu je geldstromen onder de loep wilt nemen of opzoek bent naar meer structuur, met het ondernemingsplan kan je een volgende stap zetten!
Naast zelf aan de slag te gaan vanuit de theorie, krijg je ook input uit de praktijk. We bundelen onze krachten met een succesvol bewonersinitiatief uit de regio. Zij delen hun inspirerende verhaal en ervaringen, waar je als deelnemer waardevolle lessen uit kan halen. Het wiel opnieuw uitvinden is namelijk niet nodig.
Aan het einde van de training eten we gezamenlijk een soepje en kun je in gesprek gaan met andere initiatiefnemers. Je ontmoet bondgenoten, gaat aan het einde van de bijeenkomst geïnspireerd terug naar je buurt met een opgeruimd hoofd en weet je wat je te doen staat om een volgende stap te zetten.
Trainers
Hay Christiaens & Piet ten Haaf
Samen met Hay en Piet lopen we langs de essentiële stappen voor een succesvol ondernemend bewonersinitiatief. Beide heren zijn actief bij de VKKL en nemen al hun kennis en expertise mee om jou te begeleiden in het nemen van een volgende stap.
Hay Christiaens
Met een achtergrond in facilitair management en een eigen onderneming, geeft Hay al ruim 5 jaar advies aan bewonersinitiatieven in Limburg. Hij weet wat er speelt en ziet veel kansen voor initiatieven op het gebied van ondernemerschap.
Piet ten Haaf
Piet heeft zelf een multifunctioneel centrum opgezet en geëxploiteerd in Limburg en heeft veel ervaring in bedrijfsleiding. Met deze achtergrond en inzichten van de recente ontwikkelingen in het veld, adviseert hij menig bewonersinitiatief over de exploitatie en het beheer van gemeenschapsaccommodaties. Hij helpt hen om te komen tot een gezonde en duurzame exploitatie op het gebied van bestuurskracht, draagvlak, beheer en marketing.
Stichting ’t Anker
’t Anker is een multifunctioneel gebouw waar diverse verenigingen en instellingen dankbaar gebruik van maken. Noodgedwongen moesten zij een grote vernieuwingsslag maken, die ze op een ondernemende manier hebben aangevlogen. Hun verhaal nemen we mee als inspiratie voor hoe je jouw initiatief op een ondernemende manier kan vormgeven.
VKKL
VKKL is de vereniging die is opgericht om initiatieven van bewoners te ondersteunen ter behoud of verbetering van de vitaliteit van dorpen en buurten in Limburg. Thema’s waar aan gedacht kan worden zijn Zorgen voor elkaar, wensbusinitiatieven en verduurzaming van gemeenschapsaccommodaties. De VKKL doet dit door uitwisseling van kennis en ervaringen en door activering, advisering en belangenbehartiging.
Praktische informatie
Wat: Start met ondernemen met jouw buurt – editie Limburg Wanneer: Dinsdag 16 april, 15:00 – 18:00 uur (inloop vanaf 14:45) Waar: Stichting ‘t Anker: Sint Annastraat 27, 5953 LR Reuver Voor wie: Voor mensen die een volgende stap willen zetten met hun buurtinitiatief of gemeenschapshuis en behoefte hebben aan structuur om te bepalen wat deze volgende stap moet zijn.
Vragen over de training of andere feedback? Stuur een mail naar frodi@lsabewoners.nl