Crowdfunding Voor je buurt

Heb jij een goed idee waarmee je jouw buurt of wijk nog socialer, veiliger en/of leuker maakt? Ben je benieuwd hoe je mensen enthousiast krijgt om bij te dragen aan je initiatief? En wil je niet alleen geld en/of materialen inzamelen maar tegelijkertijd ook meer mensen betrekken bij je project? Wij organiseren in samenwerking met Voor je Buurt een workshop waarin we je meer vertellen over crowdfunding en campagne voeren.

Deze workshop leert jou in 2.5 uur tijd de beginselen van crowdfunding en het voeren van een campagne. Ook krijg je de mogelijkheid om de eerste versie van je campagne op te zetten en hier feedback op te vragen. Daarnaast is er voldoende ruimte om vragen te stellen en om andere initiatiefnemers te ontmoeten.

Wat gaan we doen?

In het eerste deel van de workshop gaan we in op de redenen waarom je als initiatief een campagne zou voeren voor geld, hulp en/of bekendheid. We laten je aan de hand van voorbeelden zien wat voor initiatieven zich lenen voor zo’n campagne, wanneer een campagne haalbaar is en wie de supporters zijn. Verder zetten wij je aan het denken over wat je allemaal nodig hebt om een succesvol initiatief te realiseren.

In het tweede deel ga je direct in groepjes aan de slag met het vormgeven van jouw campagneplan en bespreken we hoe je supporters van de campagne al tijdens de voorbereiding kunt enthousiasmeren en betrekken. In het derde deel gaan we brainstormen over mogelijke tegenprestaties. En tot slot bespreken we op welke manier je een campagnepagina aanmaakt en een wervende pitch schrijft en geeft.

Praktische informatie

Datum? Dinsdag 16 mei
Tijd? 13.00 – 16.00 (inclusief pauze)
Locatie? Nieuw Rotsoord, Briljantlaan 101, 3523 CD Utrecht
Aantal deelnemers? Er is plek voor maximaal 15 initiatieven.
Door wie? De training wordt verzorgd door Voor je Buurt.
Kosten? Gratis!

Meld je aan!

Bewonersinitiatieven voor inclusieve energietransitie – Workshopsreeks

Energie besparen moet voor iedereen mogelijk en betaalbaar zijn. Bewonersinitiatieven spelen een belangrijk rol in het bereiken van zoveel mogelijk mensen. Ze kennen en verbinden buurtnetwerken, maar zetten ook allerlei initiatieven op zoals een klusdienst, een collectief zonnedak of energiecoaches die bij mensen thuis komen. Ze bouwen aan een energietransitie waar iedereen aan kan deelnemen. Is jouw initiatief ook bezig met duurzaamheid, energiearmoede of energiebesparing? Dan hebben we een mooi aanbod voor jullie: We organiseren in april en mei een vierdelige online workshopsreeks.

Vier online workshops

Op 11 april, 18 april, 9 mei en 16 mei. Telkens van 19:30 – 21:00 uur. In deze verschillende online workshops vergoot je je  kennis, maak je kennis met  inspirerende voorbeelden én ga je direct zelf aan de slag. We organiseren deze bijeenkomsten met Energie Samen en het LSA programma Ondernemen met je Buurt.

Workshop 1 | 11 april

Hoe maak je de kring van je bewonersinitiatief groter? Aan de slag met de ABCD principes

Veel energiecollectieven willen groeien, hun netwerk verbreden en in echt contact zijn met hun wijk of omgeving. De principes van Asset Based Community Development (ABCD) helpen je om op een nieuwe manier naar je wijk te kijken. In deze workshop ga je onder begeleiding van ABCD experts Milja Kruijt en Kristel Jeuring aan de slag. Leer kijken naar dat wat er wel is (assets). Hoe kan je al die je assets (kwaliteiten, zoals de publieke ruimte, verenigingen, tradities, maar ook zeker interesses en talenten van buren), uit je buurt  aan elkaar verbinden en versterken. Milja en Kristel laten zien hoe je soms langzamer moet gaan, waarom het nemen van een omweg soms beter is om de kring groter te maken en welke andere ABCD uitgangspunten jullie kunnen helpen. In 1,5 uur leer je de basis van ABCD kennen en hoor je hoe andere initiatieven dit in de praktijk toepassen. Natuurlijk ga je ook zelf met een paar kleine opdrachten aan de slag.

Workshop 2 | 18 april

Ondernemen in je buurt met klusdiensten. Hoe doe je dat?

Een bewonersorganisatie die banen creëert in en voor de buurt? Ja, ze zijn er. Huishoudens worden geholpen en helpen elkaar. En netwerken in buurten en straten worden versterkt. Steeds meer bewonersinitiatieven willen klusdiensten ontwikkelen voor hun buurt. Ze helpen buurtbewoners energie besparen én ze bieden buurtbewoners ook nieuwe kansen op de arbeidsmarkt. Echt win win! Tijdens deze workshop vertelt Martijn Willems hoe de wijk een werkgever kan zijn en deelt Patrick Hoogenbosch uit Arnhem van de Blauwe(W)ijkEconomie geleerde lessen en praktische tips over het runnen van een klusdienst. Waar begin je? Wat is de meest geschikte organisatievorm voor het ontwikkelen van diensten? En welke samenwerking is essentieel of interessant? Na deze derde workshop heb je meer inzicht in wat het runnen van een klussendienst van jullie vraagt en wat het kan brengen voor de wijk.

Workshop 3 | 9 mei

Gezamenlijk profiteren? Ontwikkel een sociaal collectief zonnedak met wijkfonds

Duurzame energie in handen van burgers. Dat is waar veel bewonersinitiatieven aan willen werken. Maar hoe doe je dat met buurtbewoners zonder eigen dak of investeringsvermogen? Energie van Rotterdam, het platform van energiecoöperaties in Rotterdam, werkt er hard aan. Ze bouwen aan een inclusieve energietransitie in hun stad. Met een lage instap maken ze het mogelijk dat alle Rotterdammers mee kunnen doen aan collectieve zonnedaken. Deze zonnedaken zijn in eigendom van energiecoöperaties. Zes collectieve zonnedaken zijn op deze manier het afgelopen jaar gerealiseerd. De opbrengsten gaan naar een wijkfonds waarover de leden van de energiecoöperatie beslissen. Op 9 mei delen ze de geleerde lessen en praktische tips.

Workshop 4 | 16 mei

Lokale samenwerking in een diverse wijk

Bewoners die willen verduurzamen in buurten waar huur- en koophuizen door elkaar staan lopen tegen verschillende uitdagingen aan. Hoe kan je goed samenwerken en echt aan de slag met samen  verduurzamen. De Groene Hub in Gaasperdam, een wijk in Amsterdam Zuidoost, weet hier wel raad mee. In samenwerking met verschillende partners werken ze al een aantal jaren aan vernieuwende aanpak die werkt; de Donut Deals. Een Donut Deal is een set van werkafspraken tussen twee of meer organisaties die samen in een complexe maatschappelijke opgave tenminste 1 thema van ‘de buitenkant’ (het ecologisch plafond) en tenminste 3 thema’s van ‘de binnenkant’ (het sociaal fundament) integraal aanpakken. Maartje Bos vertelt hoe de aanpak van de Groene Hub de bewoners van Gaasperdam centraal stelt . We gaan in deze workshop kijken welke tips er al te delen zijn en hoe je als bewonersinitiatief acties vanuit de Donut Deal kan opzetten.

Meld je hier aan!

Daag je gemeente uit – meerdaags trainingsprogramma

Wil jij dat de gemeente jullie vaker betaalde opdrachten gunt? Wil je dat jullie relatie met de gemeente beter wordt? Wil je weten hoe je buurtrechten zoals Right to Challenge of Right to Bid beter kan benutten? Het meerdaagse programma Daag je gemeente uit zorgt ervoor dat je alle kennis en vaardigheden opdoet voor het beter samenwerken met je gemeente en het binnenhalen van betaalde opdrachten.

Trainingsdag 1:  Hoe functioneert een gemeente? 

Tijdens dag 1 leer je alles wat je moet weten over het functioneren van een gemeente. Hoe komen beslissingen tot stand? Hoe lopen de lijntjes binnen de gemeente? Bij wie moet je zijn als je jouw belangen wil vertegenwoordigen? En wat als je betaalde opdrachten wilt binnenhalen? Kan je dan aan de slag met het Right to Challenge? ’s Middags vertelt strategisch adviseur Rik Kors van gemeente Utrecht je uit eigen ervaring hoe het er bij de gemeente aan toe gaat. ’s Avonds is Kristel Jeuring van LSA Bewoners van de partij om de ins en outs over de werking van buurtrechten toe te lichten.  

Trainingsdag 2: Aanscherpen van jouw aanbod

Onder begeleiding van ervaren trainer Jurgen Warmerdam ga je aan de slag met jouw pitch voor de gemeente. Welke woorden gebruik je wel en niet? Wat is jullie aanbod? Welke maatschappelijke waarde lever je en wat is daarvan het belang voor de gemeente? Hierin is het ook belangrijk om focus aan te brengen. Niet alle impact die jullie maken, valt waarschijnlijk onder hetzelfde beleidsdomein. Jurgen geeft tips over hoe je het verhaal het beste kan overbrengen. Hij duikt in de gemeente voor wie je de propositie schrijft, kijkt naar het coalitieakkoord en aanvullende beleidsstukken. Ook vertelt hij over hoe je in contact komt met de juiste personen. Na afloop krijg je de kans om jouw pitch te oefenen voor een beleidsmedewerker van de gemeente en krijg je tips en advies van een collega sociaal ondernemer die veel met de gemeente werkt.  

Trainingsdag 3: De kunst van het onderhandelen 

Je leert de kunst van het onderhandelen. Hoe zorg je dat er een win-win samenwerking ontstaat? Welke interventies kun je doen als de onderhandeling vastloopt? En hoe haal je meer waarde uit een bestaande samenwerking? Een expert van trainingscentrum RoutsLaeven neemt jullie mee in de techniek van Harvard onderhandelen. Als dat geen succesvolle samenwerkingen oplevert…..

Trainingsdag 4: Op naar concrete vervolgstappen  

Je brengt de lessen en ervaringen van de afgelopen trainingsdagen samen in een gesprek met een wethouder. Welke concrete stappen ga je ondernemen om de relatie met gemeenten te verbeteren? Hoe ga je dit aanpakken? Hoe overtuig je de gemeente van het feit dat jullie bewonersbedrijf die opdracht betaald moeten gaan uitvoeren? Je legt jouw ideeën voor aan de wethouder en krijgt direct feedback op je plannen. Een goede voorbereiding voor het echte gesprek met de wethouder van jouw eigen gemeente.

Praktische informatie 

Wat? Trainingsprogramma Daag je gemeente uit 
Wie? Initiatiefnemers van bewonersbedrijven 
Waar en wanneer?

  • 18 april 15.00 – 20.00 uur in Utrecht
  • 16 mei 13.00 – 17.00 uur (locatie volgt)
  • 6 juni 13.00 – 17.00 (online)
  • 20 juni 19.00 – 21.30 (locatie volgt)

Kosten?   Gratis. Het kost je vooral tijd. Naast de bijeenkomsten ga je ook aan de slag met huiswerkopdrachten.
Aanmelden?  Alleen als je alle trainingsdagen aanwezig kan zijn met twee afgevaardigden van je bewonersbedrijf.

Heb je een vraag?

Stel ‘m gerust aan één van ons!  
Jorien Campagne jorien@social-enterprise.nl
Marieke Boeije marieke.boeije@lsabewoners.nl

Aanmeldingen gesloten

Er kan niet meer aangemeld worden voor dit programma. Heb je vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op!

De ondernemende speelplek: vind inkomstenbronnen en jouw plaats in de buurt

Ben jij een ondernemende buurtbewoner of vrijwilliger en run je een speeltuin of kinderboerderij? Zoek je naar nieuwe inkomstenbronnen voor de toekomstbestendigheid van je organisatie? Benieuwd naar hoe je de gemeente meekrijgt met je plannen? Of hoe je meer verbinding met de buurt krijgt? Kortom, wil je met een ondernemende blik naar je speeltuin of kinderboerderij kijken? Kom dan naar de training ‘De Ondernemende Kinderboerderij of Speeltuin’.

Samen met Branchevereniging LOS organiseren we de training De Ondernemende Speeltuin. In deze training krijg je antwoorden op vragen als:

  • Hoe kunnen we fondsen of subsidies aanboren? Hoe kan je ‘eigen’ inkomsten genereren uit verkopen of door het organiseren van activiteiten?
  • Hoe kijk je naar je buurt? Welke assets zijn daar in de vorm van geld, middelen en vrijwilligers en hoe verbind je die aan jouw organisatie?
  • Hoe krijg je de gemeente mee met je (vernieuwende) plannen?

Je gaat tijdens de training ook alvast zelf aan de slag met de plannen voor je eigen speeltuin/kinderboerderij.

Wat gaan we doen tijdens de training?

Angelique van kinderboerderij Nieuw Rotsoord in Utrecht vertelt je in vogelvlucht alles over hoe zij de afgelopen jaren financiële stabiliteit bracht, financiering voor elkaar kreeg en hoe zij deze bijzondere kinderboerderij samen met een heel team runt. Voor de liefhebber leidt ze je rond.

Roderik en Katusha van de Buurtcamping weten als geen ander hoe de zoektocht naar geld, middelen en draagvlak in elkaar steekt. Ze vertellen uit eigen ervaring hoe je aan de slag kan gaan met het aanboren van nieuwe inkomstenbronnen, hoe je als organisatie je plek in de buurt claimt en doe je de mogelijkheden benut die er zijn voor draagvlak en verbinding. Na deze training neem je de geleerde ondernemersvaardigheden mee naar huis die je in kan zetten voor je eigen organisatie.

Angelique Jacobs is een beheerder van kinderboerderij Nieuw Rotsoord in Utrecht. Het is niet zomaar een kinderboerderij. Het is een actieve, veel bezochte ontmoetingsplaats met een theehuis. Het is een oase van groen in een stedelijk gebied.

Praktische informatie

Wat: De Ondernemende Speeltuin/Kinderboerderij: vind inkomstenbronnen en je plek in de buurt
Wanneer: Dinsdag 21 maart van 15-20 uur
Waar: Nieuw Rotsoord, Briljantlaan 101, 3523 CD Utrecht
Kosten: Gratis
Voor wie: Initiatiefnemers of bestuursleden van speeltuinen/kinderboerderijen die graag meer willen leren over ondernemerschap en zo nog meer uit hun speeltuin/kinderboerderijen kunnen halen.

Wie is LOS?

LOS vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren opgroeien in een speelrijke, uitdagende en natuurlijke omgeving. Dat draagt bij aan hun gezonde ontwikkeling. Als brancheorganisatie ondersteunen ze de 900 speeltuinen, stads- en kinderboerderijen en kindervakantieorganisaties die bij ze zijn aangesloten..

Meld je aan

De ondernemende speeltuin: vind inkomstenbronnen en je plek in de buurt

Ben jij een ondernemende buurtbewoner of vrijwilliger en run je een speeltuin? Zoek je naar nieuwe inkomstenbronnen voor een toekomstbestendige speeltuin? Benieuwd naar hoe je de gemeente meekrijgt met je plannen? Of hoe je meer verbinding met de buurt krijgt? Kortom, wil je met een ondernemende blik naar je speeltuin kijken? Kom dan naar de training ‘De Ondernemende Speeltuin’.

Samen met Branchevereniging LOS organiseren we de training De Ondernemende Speeltuin. In deze training krijg je antwoorden op vragen als:

  • Hoe kunnen we fondsen of subsidies aanboren? Hoe kan je ‘eigen’ inkomsten genereren uit verkopen of door het organiseren van activiteiten?
  • Hoe kijk je naar je buurt? Welke assets zijn daar in de vorm van geld, middelen en vrijwilligers en hoe verbind je die aan jouw speeltuin?
  • Hoe krijg je de gemeente mee met je (vernieuwende) plannen?

Je gaat tijdens de training ook alvast zelf aan de slag met de plannen voor je eigen speeltuin.

Wat gaan we doen tijdens de training?

Carolien van de Speeldernis in Rotterdam vertelt je in vogelvlucht alles over hoe zij de afgelopen jaren financiële stabiliteit bracht, financiering voor elkaar kreeg en hoe zij deze bijzondere natuurspeeltuin samen met een heel team runt. Voor de liefhebber leidt ze je rond door de speeltuin.

Roderik en Katusha van de Buurtcamping weten als geen ander hoe de zoektocht naar geld, middelen en draagvlak in elkaar steekt. Ze vertellen uit eigen ervaring hoe je aan de slag kan gaan met het aanboren van nieuwe inkomstenbronnen, hoe je als speeltuin je plek in de buurt claimt en doe je de mogelijkheden benut die er zijn voor draagvlak en verbinding. Na deze training neem je de geleerde ondernemersvaardigheden mee naar huis die je in kan zetten voor je eigen speeltuin.

Carolien Ruigrok-Nieuwland is directeur van natuurspeeltuin de Speeldernis in Rotterdam. Jaarlijks ontvangen zij ruim 33.000 volwassenen en kinderen die komen genieten van de speelnatuur. Kinderen worden hier uitgedaagd om te klimmen, te rennen, te bouwen en te sjouwen, vies te worden en een schram op te lopen – al die dingen die horen bij het kind-zijn.

Praktische informatie

Wat: De Ondernemende Speeltuin: vind inkomstenbronnen en je plek in de buurt
Wanneer: Woensdag 29 maart van 15-20 uur
Waar: De Speeldernis, Roel Langerakweg 25b, 3041 JK Rotterdam
Kosten: Gratis
Voor wie: Initiatiefnemers of bestuursleden van speeltuinen die graag meer willen leren over ondernemerschap en zo nog meer uit hun speeltuin kunnen halen.

Wie is LOS?

LOS vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren opgroeien in een speelrijke, uitdagende en natuurlijke omgeving. Dat draagt bij aan hun gezonde ontwikkeling. Als brancheorganisatie ondersteunen ze de 900 speeltuinen, stads- en kinderboerderijen en kindervakantieorganisaties die bij ze zijn aangesloten.

Meld je aan

Jouw financieringsmogelijkheden op rij (online)

De weg naar een financieringsaanvraag kan lastig zijn. Wil je meer overzicht over de verschillende financieringsmogelijkheden die bestaan en leren waar kansrijke investeringen voor jouw initiatief liggen? Wil je weten hoe je de impact die jou initiatief maakt inzet voor financieringsmogelijkheden en een inkijk in hoe je jouw achterban actief betrekt bij financiering? LSA Bewoners en Social Enterprise NL organiseren op 9 februari een inspirerende online sessie waar je bij wilt zijn.

Wat gaan we doen?

Tijdens de training geven we een overzicht van verschillende financieringsmogelijkheden. Aan de orde komen onder andere financiering van fondsen, ‘community-gedreven’ vormen zoals crowdfunding, en relatief nieuwe vormen zoals impactinvesteringen. Waar haal je het geld vandaan om een goede start te maken én om daarna door te groeien en/of te blijven bestaan? Welke financiers lopen er warm voor de impact die jij wil maken? En hoetelt die impact mee in besluiten over toekenningen van financiële bijdragen en investeringen?

Tijdens de training gaan we aan de slag met de contouren van een kansrijke financieringsstrategie voor jouw initiatief. Zo verken je welke financieringsmogelijkheden er wel en niet interessant voor je zijn. We kijken daarbij onder andere naar hoe verschillende manieren wel of juist niet slim samen kunnen gaan (stapelen), en hoe je je eigen achterban of doelgroep actief kunt betrekken bij financiering.

Trainer

Martijn Arnoldus is oprichter van Social Finance Matters, en heeft ruime ervaring met trainingen voor sociaal ondernemers en maatschappelijke initiatieven. Hij werkt veel met fondsen en andere financiers en kan je een kijkje in de keuken bieden van hoe die partijen werken. Martijn is tevens mede-oprichter van VoorjeBuurt en bestuursvoorzitter van een sociale onderneming, Juttersgeluk.      

Praktische informatie

Wat: Financieringsmogelijkheden
Wanneer: Donderdag 9 februari 2023 van 19:30 tot 21:00.
Waar: Online. Let op: we organiseren deze training ook op locatie op 2 februari 2023, dan is er iets meer ruimte om in te zoomen op jouw initiatief. Heb je voorkeur voor de fysieke training, meld je dan hier aan.
Kosten: Er zijn geen kosten aan verbonden
Voor wie: Mensen die financiële vraagstukken hebben met het verwerven van fondsen en subsidies, crowdfunding en impactinvesteringen.

Meld je aan

Jouw financierings- mogelijkheden op rij

De weg naar een financieringsaanvraag kan lastig zijn. Wil je meer overzicht over de verschillende financieringsmogelijkheden die bestaan en leren waar kansrijke investeringen voor jouw initiatief liggen? Wil je weten hoe je de impact die jou initiatief maakt inzet voor financieringsmogelijkheden en een inkijk in hoe je jouw achterban actief betrekt bij financiering? LSA Bewoners en Social Enterprise NL organiseren op 2 februari een inspirerende sessie waar je bij wilt zijn.

Wat gaan we doen?

Tijdens de training geven we een overzicht van verschillende financieringsmogelijkheden. Aan de orde komen onder andere financiering van fondsen, ‘community-gedreven’ vormen zoals crowdfunding, en relatief nieuwe vormen zoals impactinvesteringen. Waar haal je het geld vandaan om een goede start te maken én om daarna door te groeien en/of te blijven bestaan? Welke financiers lopen er warm voor de impact die jij wil maken? En hoetelt die impact mee in besluiten over toekenningen van financiële bijdragen en investeringen?

Tijdens de training gaan we aan de slag met de contouren van een kansrijke financieringsstrategie voor jouw initiatief. Zo verken je welke financieringsmogelijkheden er wel en niet interessant voor je zijn. We kijken daarbij onder andere naar hoe verschillende manieren wel of juist niet slim samen kunnen gaan (stapelen), en hoe je je eigen achterban of doelgroep actief kunt betrekken bij financiering.

Trainer

Martijn Arnoldus is oprichter van Social Finance Matters, en heeft ruime ervaring met trainingen voor sociaal ondernemers en maatschappelijke initiatieven. Hij werkt veel met fondsen en andere financiers en kan je een kijkje in de keuken bieden van hoe die partijen werken. Martijn is tevens mede-oprichter van VoorjeBuurt en bestuursvoorzitter van een sociale onderneming, Juttersgeluk.      

Praktische informatie

Wat: Financieringsmogelijkheden
Wanneer: Donderdag 2 februari 2023 van 13:00 tot 16:00 uur.
Waar: Nieuw Rotsoord, Briljantlaan 101, 3523 CD Utrecht . Let op: Is deze locatie onhandig voor jou? We organiseren deze training ook online op 9 februari 2023.  Dan zal er iets minder ruimte zijn om in te zoomen op jouw initiatief, maar kun je misschien wel aansluiten! Heb je voorkeur voor de online training, meld je dan hier aan.
Kosten: Er zijn geen kosten aan verbonden
Voor wie: Mensen die financiële vraagstukken hebben met het verwerven van fondsen en subsidies, crowdfunding en impactinvesteringen.

Meld je aan

Financieel spreekuur: Leer de fijne kneepjes van begroten

Bij het aanvragen van subsidies en fondsen moet je vaak een begroting aanleveren. Ook als je andere financiers benadert vragen zij om je cijfers. En als je verschillende inkomstenbronnen en uitgaven hebt, wil je natuurlijk ook zelf graag weten hoe je ervoor staat.

Echt aan de slag
Hoe stel je een goede begroting op? Wat is het verschil tussen een exploitatiebegroting en een liquiditeitsbegroting? Hoe ziet een investeringsplan eruit? Waar letten financiers op? Jorgen van Rijn weet er wel raad mee. Op een leuke en toegankelijke manier leert hij je de fijne kneepjes van het vak. Je gaat dit spreekuur ook echt aan de slag met je eigen vragen en leert tegelijk van de casussen die andere deelnemers inbrengen. Niet al je vragen beantwoord? Dan kan er ook nog een 1-op-1 vervolg consult met Jorgen gepland worden.

Jorgen van Rijn

Jorgen was initiatiefnemer van Afvalloont en heeft er jarenlang aan het roer gestaan. Hij zat veel met financiers om tafel en als sociaal ondernemer heeft hij altijd zijn eigen begrotingen opgesteld. Nu deelt hij zijn kennis op een aanstekelijke en begrijpelijke manier tijdens het spreekuur voor bewonersinitiatieven!

Doe je mee?

Meld je dan hier aan!

Start een sociale coöperatie

Heb je een welzijnsachtergrond of ben je een ondernemer met een hart voor mensen? Wil jij graag mensen laten participeren op de arbeidsmarkt? Soms past een baan niet, maar hebben deze mensen wel een mooi talent. Met een sociale coöperatie (soco) help je deze mensen ondernemen vanuit de bijstand. Leer hierover meer bij onze partner LaNSCO. Zij organiseren een sessie over sociale coöperaties waar je bij moet zijn!

Waar begin je?

Je wilt graag een sociale coöperatie oprichten, maar waar begin je? LaNSCO biedt nieuwe coöperaties dienstverlenging aan om goed te starten. Grijp je deze mooie kans aan?

Start met de training en ga vervolgens de eerste zes maanden als initiatiefnemer met LaNSCO op stap. Zij helpen je met trainingen, coaching en intervisie met een groep gelijkgestemden.

Informatiebijeenkomst

LaNSCO vertelt je er graag meer over tijdens de vrijblijvende online informatiesessie op 18 januari 2023. De sessie start om 10:30 uur.

Meld je aan bij Jaqueline Boots: jacqueline@lansco.nl

Lansco is een landelijke partner voor sociale coöperaties om hen duurzaam te laten groeien.

Als het klikt tussen kracht en macht

Bijeenkomst voor beleidsmakers en bewonersbedrijven

Als ambtenaar sta je voor behoorlijk wat taaie vraagstukken en maatschappelijke uitdagingen. Een inclusieve energietransitie, verduurzamen van de wijk, een toegenomen zorgvraag, slecht onderhoud van de buitenruimte of een tekort aan ontmoetingsplekken. In steeds meer van deze buurten vind je gelukkig bewonersbedrijven die niet wachten en initiatief durven te nemen. Dit zijn ondernemingen in handen van bewoners, die met activiteiten en opdrachten een belangrijke bijdrage leveren aan de wijkeconomie. Zij maken van hun buurt een sociale, duurzame en inclusieve buurt. Bewonersbedrijven schuwen de problemen niet die voor hen dagelijkse realiteit zijn en stropen de mouwen op om de crisis te lijf te gaan. Een ideale samenwerkingspartner voor iedere gemeente toch? 

Maar hoe geef je bewonersbedrijven nu op een goede manier een plek in jouw beleid, inkoop of netwerksamenwerking? Hoe steun je hen, zonder ze te overstelpen met aandacht of met bureaucratie? Hoe kun je eraan bijdragen dat voor grote impact ook publieke middelen beschikbaar komen? En hoe is de rolverdeling tussen uitvoering, beleid maken, agenderen en beslissen?  

Op dinsdag 24 januari tussen 14:30 en 19:30 organiseren we een bijeenkomst waarbij we met beleidsmakers en initiatiefnemers aan de slag gaan met deze en andere vragen.

Programma  

We beginnen de bijeenkomst met het delen van de laatste inzichten over hoe bewonersbedrijven zich steeds meer in Nederland manifesteren. Daarna laten we een aantal collega-ambtenaren aan het woord die hun ervaringen delen over de samenwerking met bewonersbedrijven. Samen schetsen ze een enorm rijk palet van mogelijkheden, aanpakken en strategieën die jou hopelijk inspireren een eigen aanpak in jouw gemeente te ontwerpen. We maken een wandeling door de buurt en natuurlijk praten ook de meest inspirerende bewonersbedrijven van Nederland mee! We sluiten de dag af met een informeel diner.

Met bijdragen van onder andere:

  • Roland Kluskens – Senior beleidsadviseur werk&inkomen en Energietransitie, Blauwe Wijkeconomie Arnhem
  • Marloes Schreur – Programmamanager Leeuwarden Oost
  • Dominique Luycks – Masterplan Amsterdam Zuidoost
  • Martijn Willems – Stichting Tevreden Deventer

Heb je een vraag over de bijeenkomst? Stel deze dan aan jorien@social-enterprise.nl

Aanmeldformulier bijeenkomst beleidmakers