Start met ondernemen met je buurt: de essentiële aspecten van een begroting en impactmeting

Ben jij een ondernemende buurtbewoner met een idee om jouw buurt socialer, groener, veiliger, rechtvaardiger of mooier te maken? Stérk.Brabant, LSA Bewoners en Social Enterprise NL organiseren op 24 januari 2023 een inspirerende training speciaal voor buurtbewoners die in de ideeënfase zitten en erover nadenken om een bewonersbedrijf te starten. We organiseren de bijeenkomst bij een mooi voorbeeld van een ondernemend buurtinitiatief.

Wat gaan we doen?

Tijdens de training gaan we in vogelvlucht langs de verschillende aspecten die komen kijken bij het opstellen van een begroting, om een stevige basis te creëren voor jouw bewonersbedrijf. Wat moet er in een begroting staan? Hoe bereken je een uurtarief? Waar kijken fondsen en overheden naar? Hier gaan we onder andere naar kijken.

Vervolgens gaan we het thema impact meten verkennen. Als bewonersbedrijf wil je weten wat jouw werkelijke impact is, zodat je hierop kunt sturen en deze kan vergroten. Bijvoorbeeld in relatie tot het verkrijgen van financiering. Daarom is het essentieel om je te verdiepen in de impact van jouw organisatie en hoe je deze kunt meten. Maar hoe bepaal je wat die impact is? Waar begin je met meten, hoe stel je de juiste prioriteiten en hoe weet je of je de juiste methode gebruikt? Dit komt allemaal aan bod in de training.

Tussendoor eten we een hapje en heb je de mogelijkheid om andere initiatiefnemers te ontmoeten. Aan het einde van de bijeenkomst ga je geïnspireerd terug naar je buurt en weet je wat je te doen staat om een volgende stap te zetten.

Trainers

Martijn Arnoldus is oprichter van Social Finance Matters, en heeft ruime ervaring met trainingen voor sociaal ondernemers en maatschappelijke initiatieven. Hij werkt veel met fondsen en andere financiers en kan je een kijkje in de keuken bieden van hoe die partijen werken. Martijn is tevens mede-oprichter van VoorjeBuurt en bestuursvoorzitter van een sociale onderneming, Juttersgeluk. Gijs van Beusekom is eigenaar van Deccos. Met Deccos biedt Gijs een toegankelijke manier om overzichtelijk te maken wat jij met je initiatief teweeg brengt. Met zijn software meet je de impact van jouw initiatief én achterhaal je hoe je deze vergroot. 

Wat is een bewonersbedrijf?

Een bewonersbedrijf is een onderneming in handen van bewoners, met een stevig verdienmodel. Bewonersbedrijven onderscheiden zich van veel andere bewonersinitiatieven door het collectieve ondernemerschap. Zij halen betaalde opdrachten binnen, verkopen hun eigen producten en diensten en leveren een belangrijke bijdrage aan de wijkeconomie. Hierdoor komen bewonersbedrijven losser te staan van subsidies en hun verstrekkers. De bewoners worden zelfstandiger en bepalen hun eigen koers. Eventuele winst vloeit terug in de wijk, bijvoorbeeld door het opknappen van speeltuinen en pleinen of het organiseren van feesten voor kinderen uit arme gezinnen. 

Praktische informatie

Wat: Start met ondernemen met je buurt: de essentiële aspecten van een begroting en impactmeting
Wanneer: Dinsdag 24 januari 2023, 15:00 – 20:00 uur
Waar: De Copernikkel, Copernicuslaan 308, 5223 ER Den Bosch
Kosten: Gratis
Voor wie: Mensen die zich oriënteren op ondernemen met je buurt of een goed idee hebben voor een buurtonderneming. De sessie is ook geschikt als je jouw bestaande buurthuis of -initiatief ondernemender wilt maken

Meld je aan!


Persoonlijk loket voor vragen over budget

Met de coronacrisis nog vers in het geheugen maken we ons alweer op voor de volgende crisis: de (energie)prijzen rijzen de pan uit. Dat kan voor jullie ontmoetingsplek financiële uitdagingen opleveren. Als jullie wel wat concrete tips en adviezen kunnen gebruiken, meld je dan aan voor het ‘persoonlijk loket voor vragen over budget’ en krijg advies over je financiën.  

Een expert komt naar je toe en duikt samen met jou de cijfers in. Je krijgt concrete tips en adviezen voor jouw situatie waarmee je verder kunt. Het maakt niet uit of je nog maar aan het begin van de financiële administratie staat of er juist al een hoop achterstanden zijn ontstaan. Met al je vragen kun je je aanmelden.  

Het ‘persoonlijk loket voor vragen over budget’ bestaat uit minimaal één bezoek bij jou op locatie. Als het nodig is kunnen daar nog één of twee vervolggesprekken online of telefonisch aan worden toegevoegd. Deelname is gratis

Meld je aan

MAEX social handprint meet-up voor bewonersinitiatieven

Op woensdag 7 december organiseren we samen met de MAEX (de maatschappelijke AEX) een meetup voor bewonersinitiatieven om aan de slag te gaan met de Social Handprint. De Social Handprint is een impactvisualisatie, oftewel een manier om ik kaart te brengen op welke gebieden je als initiatief impact maakt. Met de Social Handprint heeft de MAEX de afgelopen jaren vele initiatieven, overheden en fondsen inzicht gegeven in hun bijdrage aan de SDG’s. Wil jij alles leren over het model achter de Social Handprint en hoe deze te gebruiken voor jouw organisatie? Kom dan op woensdag 7 december van 15:00 – 16:15 uur naar de MasterMeetUp Social Impact!

Praktische informatie

Waar? Online
Wanneer? Woensdag 7 december van 15:00 uur tot 16:45 uur
Voor wie? Iedereen die de maatschappelijke impact van haar initiatief wil meten.
Kosten? De meet-up is vrij toegankelijk.

Meld je aan

Samen komen we door de energiecrisis

Veel buurthuizen, ontmoetingsplekken en bewonersbedrijven hebben te maken met enorme stijgende energiekosten, waardoor het steeds moelijker – zo niet onmogelijk – wordt om de exploitatie rond te krijgen. Het lijkt erop dat de landelijke overheid gaat bijspringen. Met een energieplafond of andere maatregelen, maar hier is nog veel onduidelijkheid over. Mogelijk zijn er ook gemeenten, provincies of andere partijen die financieel bijspringen om het buurthuis op en te houden.

We zijn benieuwd hoe jullie omgaan met de stijgende energiekosten en welke maatregelen jullie nemen op de korte en lange termijn. In gebruik, gedrag of misschien aanpassingen aan het gebouw. Van elkaars oplossingen kunnen we leren!

Tegelijkertijd kan LSA deze input gebruiken om een sterk signaal af te geven aan de overheid zodat zij bijspringt om de buurthuizen en ontmoetingsplekken open te houden. Daarom organiseren we een online bijeenkomst om over deze vragen na te denken en samen oplossingen te bedenken. Je bent van harte welkom!

Praktische informatie:

  • Datum: 12 oktober 2022
  • Tijdstip: 20:00 tot 21:30
  • Locatie: online

Meld je aan voor deze sessie

Juridisch spreekuur: je bewonersbedrijf strak én sociaal geregeld

Vind je de keuze voor een geschikte rechtsvorm ingewikkeld? Juridische zaken saai? Welnee! Niet nadat je Karlijn Schuttelaar van Schuttelaar Law hebt ontmoet. Zij komt haar kennis met jullie delen . Al jullie vragen rondom rechtsvormen, oprichting, toezicht en andere juridische vragen kunnen dan beantwoord worden. Helder en praktisch.

Wat gaan we doen?

De formele oprichting van je bewonersbedrijf is vaak onvermijdelijk en de kosten voor goed juridisch advies een struikelblok. Daarom organiseren we dit spreekuur voor je. Je krijgt advies-op-maat en je leert ook nog eens van de inbreng van je collega-bewonersbedrijven.

Karlijn komt uitleggen wat de verschillen zijn tussen rechtsvormen zoals de vereniging, stichting of coöperatie. Wanneer gebruik je welke vorm en waar moet je op letten? En als je statuten moet opstellen, wat kan je daar dan allemaal in kwijt? En wat zijn de fiscale gevolgen van je keuzes? Je gaat in dit spreekuur dus ook echt aan de slag met je eigen vragen en leert tegelijk van de casussen die andere deelnemers inbrengen. Als blijkt dat jullie vragen meer tijd vergen, kan er ook nog een 1-op-1 vervolg consult met Karlijn gepland worden.

Karlijn Schuttelaar geeft laagdrempelig advies van hoge kwaliteit. Ze helpt organisaties die de wereld beter willen maken en heeft de afgelopen jaren al veel sociaal ondernemers geholpen met juridische vragen. Ze stelt haar kennis nu ook beschikbaar aan bewonersinitiatieven!

Meld je hier aan!

Aan de slag met de verduurzaming van je pand

Hebben jullie als bewonersbedrijf een eigen pand? Met de herfst die straks z’n intrede doet en de extreem hoge energieprijzen is de kans vast groot dat verduurzamingsmaatregelen op de planning staan. Omdat veel bewonersbedrijven in oude panden zitten kan je al veel winnen met een aantal praktische maatregelen voor isolatie, warmteregulatie of de instellingen van de thermostaat.

Op 10 november bieden we daarom de training ‘aan de slag met de verduurzaming van je pand’ aan. Een verduurzamingsexpert van BOEi geeft je:

  • Praktische tips waar je morgen mee aan de slag kan;
  • Een vooruitzicht op lopende en komende subsidieregelingen voor het verduurzamen van vastgoed;
  • Antwoord op concrete vragen over jullie vastgoedsituatie.

Trainer

Robert Tersmette, verduurzamingsexpert bij BOEi (maatschappij voor het restaureren en herbestemmen van cultureel erfgoed). Zijn werk voor BOEi gaat over energie besparen, duurzame energie inzetten, het gebruik van natuurlijke en circulaire producten, biodiversiteit en het creëren van werkplaatsen. Hij houdt zich sinds 1986 bezig met de verduurzaming van gebouwen, destijds met de verbouwing van een oude school.

Praktische informatie

De workshop vindt online plaats van 15.00-17.00 met uitloop voor concrete vragen van deelnemers tot 17.30. De zoom is open vanaf 14.50, we beginnen stipt om 15.00. 

Voor wie? Actieve bewoners die aan de slag willen met verduurzaming van hun pand.
Adres: Online. Zoomlink volgt na aanmelding.
Kosten: Gratis

Heb je een vraag?

Stel ‘m gerust aan één van ons!  
Jorien Campagne jorien@social-enterprise.nl

Meld je aan

Infosessie Right to Challenge: Wat is het en wat kan je ermee?

Het Right to Challenge is het recht voor bewoners(initiatieven) om hun gemeente uit te dagen om betaalde taken of diensten, die de gemeente uitvoert, over te nemen. Bijvoorbeeld het openhouden van een zwembad, het inrichten van een straat of het beheren van een stadspark. Dat kunnen bewonersinitiatieven ook zelf doen! Het wordt er niet alleen mooier en beter van, maar leuker. 

Klinkt goed, maar hoe gaat zo een Right to challenge in zijn werk? Wat komt er allemaal bij kijken als je dit als bewoners wilt organiseren? En hoe werk je samen met je gemeente hierin? Tijdens deze sessie geven we antwoordt op deze vragen.

Programma

  • Kristel Jeuring van LSA vertelt wat het Right to Challenge precies is, hoe je het kan gebruiken en waarom het zo een belangrijk middel is voor bewonersinitiatieven.
  • We gaan in gesprek met Ines Balkema, ambtenaar van de gemeente Rotterdam die veel ervaring heeft met het organiseren van de Right to Challenge in een gemeente. Ines heeft veel praktische tips voor bewonersinitiatieven en gemeenten.
  • Daarnaast horen we de ervaringen van een bewonersinitiatief die zelf de Right to challenge heeft toegepast en met de uitvoering aan de slag is gegaan. Hoe hebben ze dat aangepakt en wat zijn hun successen en leermomenten?

Praktische informatie

Online sessie via Zoom
Datum: woensdag 5 oktober
Tijdstip: van 19:30 tot 21:00 uur
Deelname is gratis. Bij aanmelding krijg je een link voor de sessie.

Meld je hier aan!

Van draagvlak creëren tot betrokken vrijwilligers, hoe bouw je aan relaties in de wijk?

Wat is draagvlak creëren? Waarom is het belangrijk en hoe doe je het? Dit zijn belangrijke vragen voor initiatiefnemers. Want hoe betrek je bewoners bij jouw initiatief en hoe speel je in op de behoeften uit de buurt? Hoe bind je vrijwilligers aan je en hoe bouw je duurzame netwerkstructuren aan in je wijk? Op deze vragen geven we antwoord tijdens deze workshop over draagvlak creëren.

Inhoud

Niet alleen luisteren, maar ook doen! Tijdens deze interactieve workshop bieden we je de handvatten om op een duurzame manier draagvlak te creëren in de wijk. We oefenen met 1-op-1 gesprekken, kijken hoe je bouwt aan een goed, zelfstandig team van vrijwilligers en hoe je langdurige samenwerkingen aangaat en hoe je gebruik maakt van de kennis die al aanwezig is in de wijk.  

Trainer

Job van den Assem heeft veel ervaring in bewegingsopbouw. Hij werkte eerder voor milieudefensie en hij heeft veel gewerkt met duurzame initiatieven. Nu werkt hij bij trainingsinstituut Lowlander project, waar hij zich bezighoudt met het vergroten van draagvlak. Met zijn kennis en ervaring verzorgt hij een leerzame en energieke middag, waarbij je zelf aan de slag gaat.  

Praktische informatie 

Wat? Van draagvlak creëren tot betrokken vrijwilligers, hoe bouw je aan relaties in de wijk?  
Wanneer? Donderdag 27 oktober 2022, 13:00 – 17:00 uur 
Waar? Antje Drijver Paviljoen, Julianapark, 3553 HM Utrecht
Kosten? €15,- voor bewoners en €50,- voor professionals (gratis voor leden van LSA Bewoners & Social Enterprise NL). Let op, dit wordt vooraf gefactureerd. 
Voor wie? Iedereen die zoekt naar praktische tips om draagvlak te vergroten, vrijwilligers te werven en buurtbewoners te verbinden. 

Heb je een vraag?

Stel ‘m gerust!   
Almaz Meiners almaz@lsabewoners.nl

Let op: deze workshop heeft plek voor 10 personen. Meld je dus op tijd aan!

Meld je aan!

Pitchen voor Impact – meerdaags programma

Zijn jullie als bewonersinitiatief klaar om door te groeien? Zien jullie nieuwe kansen voor diensten of samenwerkingen en willen jullie die uitwerken tot een haalbaar plan? Of willen jullie een pand in de buurt gaan huren of kopen om daarin je activiteiten verder te ontwikkelen? Het trainingstraject van KNHM, LSA Bewoners en Social Enterprise NL geeft je handvatten om deze plannen uit te werken in een gedegen bedrijfsplan en een eindpitch voor potentiële investeerders.

Inhoud

We besteden veel tijd aan het aanscherpen van je bedrijfsplan, we geven advies op maat voor een stevig financieel plan en we brengen jouw doelgroepen in kaart. Aan wie komt de maatschappelijke waarde ten goede, zijn dat ook jouw klanten? Of zijn andere partijen gebaat zij jullie activiteiten en diensten en willen zij producten afnemen?

Heb je een bedrijfsplan liggen wat je naar een volgend niveau wilt tillen? Of moet je nog een start maken met je bedrijfsplan? Dan is deze training iets voor jou. Wij bieden de handvatten om er een stevig document van te maken, dat je aan het einde van het traject goed kunt overbrengen aan verschillende financiers.

Heb je vastgoed in eigendom of ligt dit in het verschiet? Hier kunnen wij aandacht aan besteden op maat. Ook wanneer je (in de toekomst) het beheer/exploitatie van een buurthuis of ontmoetingscentrum op je neemt kunnen we hier met je naar kijken.

Het programma van Pitchen voor Impact ’22  

Workshopdag 1 | Introductie en Social Business Model Canvas  
We leren elkaar kennen met one-minute-pitches en duiken in de theorie van het businessmodel door te kijken naar impact, stakeholders en doelgroepen.  

Workshopdag 2 | Financiën en beheer vastgoed (het laatste n.t.b.) 
We duiken in de financiën van je initiatief. Op basis van de behoeften van de groep geven we een tweede training vorm op deze dag, bijvoorbeeld over het beheer van vastgoed.  

Workshopdag 3a | Challenge gesprekken met experts (Online)
Per initiatief ga je in gesprek over jouw plannen met een panel met 3 experts. Ze lezen vooraf de bedrijfsplannen door en voorzien jou – ieder vanuit een eigen expertise – van constructieve feedback.  

Workshopdag 3b | Financial deepdive (Online)
Ieder initiatief levert financiële documenten aan, zoals een exploitatiebegroting. Een expert van KNHM leest deze door. Je krijgt 20 minuten de tijd om met de expert je financiële documenten door te nemen en vragen te stellen.

Workshopdag 4 | Pitchtraining en bedrijfsplan  
We oefenen met pitchvaardigheden en behandelen de bedrijfsplannen. We zorgen dat alle bouwstenen voor een goede eindpitch aanwezig zijn.  

In de spotlights met je initiatief | Pitchen voor fondsen, kennispartners en prijzen  
Presentatie van (bedrijfs)plannen aan fondsen en prijsuitreiking van adviesuren en een geldprijs.  

Deelname

Het trainingstraject is gratis maar niet vrijblijvend. We vragen veel inzet van de deelnemers, die daardoor grote slagen kunnen maken. Om te zorgen dat het trainingstraject jouw initiatief echt een stap verder helpt, werk je tussen de workshops door thuis ook aan opdrachten. En niet onbelangrijk: je trekt al die tijd op met andere ondernemende initiatiefnemers uit het hele land. Eerdere deelnemers vonden het leerzaam en inspirerend om ervaringen uit te wisselen met andere bewoners. Bekijk dit filmpje waarin de deelnemers zelf aan het woord komen: 

Het traject is verdeeld over vier trainingsdagen. Minimaal 1 persoon per initiatief is bij alle trainingen aanwezig. Per training neem je een mede-initiatiefnemer/iemand anders mee die betrokken is bij het initiatief. Je komt dus altijd met z’n tweeën. Indien je dit wilt koppelen we je aan een adviseur van KNHM die gedurende het traject met je meeloopt en advies kan geven op maat.  

Voor wie?

Pitchen voor Impact ’22 is bedoeld voor ondernemende bewoners die:

  • Hun impact willen versterken;
  • Een stevig bedrijfsplan willen neerzetten met gedegen financieel plan;
  • Dit samen willen brengen in een propositie en deze pitchen aan potentiële investeerders.

Waar en wanneer?  

We selecteren dit jaar maximaal 8 initiatieven. Meedoen aan Pitchen voor impact is alleen mogelijk als je op alle volgende data aanwezig bent:  

  • Donderdag 3 november 2022, 15.00 – 20.00 uur  
  • Donderdag 24 november 2022, 15.00 – 20.00 uur  
  • Donderdag 15 december 2022, 16.30 – 18.45 uur (online)
  • Donderdag 12 januari 2023, 14.00 – 18.00 uur (een slot van 30 minuten per initiatief online)  
  • Donderdag 26 januari 2023, 15:00 – 20:00 uur
  • Donderdag 16 februari 2023, 14.00 – 17.00 uur – Pitchen van de plannen!  

De workshops vinden fysiek plaats op wisselende locaties door het land die goed bereikbaar zijn met zowel openbaar vervoer als de auto. Op 15 december en 12 januari is de sessie online.

We volgen de richtlijnen van het RIVM aan. Als het nodig is kan een sessie worden verplaatst naar online.

De aanmelding sluit op zondag 16 oktober 2022. In de week erna hoor je van ons of je mee kan doen.   

Heb je een vraag?

Stel ‘m gerust aan één van ons!  
Almaz Meiners almaz@lsabewoners.nl
Jorien Campagne jorien@social-enterprise.nl

Meld je aan!

Inclusieve energietransitie, wat zijn de kansen voor jouw bewonersinitiatief?

Energie besparen moet voor iedereen mogelijk en betaalbaar zijn. Als bewonersinitiatief kan je daarin een belangrijke rol spelen. Zo verbinden ze in Dordrecht hun lokale netwerken om zoveel mogelijk mensen te bereiken, zetten ze in Amsterdam de Fixbrigade op om energie te besparen bij mensen met weinig geld en bouwt Energie van Rotterdam zonnedaken waarmee ook mensen zonder dak of investeringsvermogen eigen energie kunnen opwekken. Op 30 september brengen wij deze ervaring en kennis bij elkaar en halen we samen zoveel mogelijk adviezen op over wat je kan doen om als bewonersinitiatief bij te dragen aan energie besparing in jouw buurt. En wat de kansen zijn voor de lange termijn. 

Voor wie? Actieve bewoners en betrokken lokale partners.
Adres: De Duurzaamheidswinkel in Woerden. Voorstraat 75, 3441 CH Woerden. Je loopt er in 5 minuten vanaf het station naartoe.
Kosten: 15 euro voor bewoners en 50 euro voor professionals. Ben je lid van LSA Bewoners of Social Enterprise NL? Dan is deelname gratis. (Mocht de bijdrage een probleem zijn, dan horen we het graag en vinden we zeker een oplossing)

Programma 

13:30 Inloop met koffie, thee en lokale lekkernijen
14:00 Marcel Bouwhuis
 trapt de bijeenkomst af. Hij is één van de oprichters van de Twentse Noabers, een Twents netwerk van maatschappelijke initiatieven. Marcel heeft jarenlange ervaring in het internationale bedrijfsleven, de zorg en inmiddels ook in de energietransitie. Hij ziet kansen voor lokale gemeenschappen en biedt handvatten om ze te verzilveren. Wat zijn zijn tips om kansen te kunnen pakken als bewonersinitiatief?
14:30 Inclusieve energietransitie: drie aanpakken uit de praktijk 

  • Zoveel mensen die het juist nodig hebben worden nog niet bereikt met de mogelijkheden om energie te besparen in hun huis. Hoe handig is het dan als je als bewonersinitiatief een koffiehuis hebt waar diverse lokale netwerken en initiatieven samenkomen? Tom Harbers, coördinator van EnergieHulp, zag kansen om lokale netwerken in Dordrecht aan elkaar te verbinden. Daarom komen ze met EnergieHulp nu bij heel veel mensen thuis. Ze geven advies en zorgen voor de uitvoeren van energiebesparende maatregelen. Hoe kan je als bewonersinitiatief nog meer bouwen op je lokale netwerk?
  • Nu de energieprijzen hoog zijn in het interessant om je eigen energie op te wekken. Maar hoe doe je dat zonder eigen dak of investeringsvermogen? Yvette Prinsen weet het. Ze is medeoprichter van Energie van Rotterdam, een platform voor energiecoöperaties in Rotterdam. Ze bouwen aan een stad waar iedereen kan deelnemen aan een energiecooperatie. Hun aanpak voor een inclusieve zonnedak is niet alleen voor iedereen toegankelijk, maar brengt ook geld op voor het wijkfond. Hoe maak je je energiecoöperatie inclusiever?
  • Hoe zorg je dat iedereen energie kan besparen en dat anderen hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten? Jannekee Jansen op de Haar heeft dit weten te combineren. Ze is uitvoerend directeur bij de duurzaamheidscentrum De Jungle in Amsterdam en startten de FIXbrigade op. De fixers komen bij bewoners thuis voor advies en gratis kleine energiebesparende maatregelen. Jongeren en statushouders kunnen als ‘fixer’ aan de slag om werkervaring op te doen. Hoe kan je als bewonersinitiatief ook werken aan een klusdienst in de wijk?

15:30 Wat kan je nu al doen? Een panelgesprek met de sprekers en de zaal. Wat zijn de adviezen, wat kan je nu al doen om als bewonersinitiatief bij te dragen aan energiebesparing in de buurt? En wat zijn de kansen voor de langere termijn? Samen brengen we de kansen in kaart.
16:30 Afsluiting met een drankje 

We zijn te gast bij de Duurzaamheidswinkel in Woerden. Oók een voorbeeld van ondernemende bewoners. Ze hebben van een leegstaand winkelpand een fijne ontmoetingsplek gemaakt die volledig wordt gerund door bewoners. Zij willen zoveel mogelijk mensen informeren, zorgen voor ontmoetingen en verbinden initiatieven samen met lokale partners. Een aanrader om eens binnen te stappen.

Credits foto: Hannelore Smilde namens Frank Hanswijk

Heb je een vraag

Stel ‘m gerust aan één van ons!  
Leonie Bank leonie@social-enterprise.nl
Annerike Hekman annerike@lsabewoners.nl

Meld je aan!

No Fields Found.